Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ85-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

31.01.2022 - 04.12.2022

Laajuus

5 op

T&K-osuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Marja Toukola
  • Tiina Hemminki
  • Anita Keski-Hirvi
  • Else Vierre

Opiskelijaryhmät

  • TH19
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään. Opiskelija osaa ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään. Hän osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta

Sisältö

Harjoittelu toteutuu valinnaisessa terveydenhoitajatyön harjoittelupaikassa opinnäytetyön pohjalta. Harjoittelutehtävät.

Opetusmenetelmät

vuorovaikutteinen luento
harjoittelu terveydenhoidon yksiköissä
kehittämistehtävät (2kpl)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

harjoittelu äitiys/lastennenuvolassa, koulu/työterveyshuollossa,
kehittämistehtävän aiheet harjoitteluyksiköistä - tarkoitus kehittää yksikön työtä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 133t
- teoria/orientaatiotunnit 3-4t
- kehittämistehtävien esitysseminaarit 2 x 8t
- kehittämistehtävien tekeminen 2 x 16t
- harjhoittelu 81-82t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta, hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon. Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-kehittämistehtävien arviointi - tehtävän eri osuudet
- opinnäytetyön arviointikriteerit soveltaen

Hylätty (0)

- kehittämistehtävää ei ole tehty, osa pyydetyistä tehtäväkohdista puuttuu tai on vain osin tehty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tehtävän osat tehty- mutta teoria ja pohdinta niukka / kirjallinen tuotos ei ohjeiden mukainen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- tehtävän osat tehty, teoriaosassa kolme tutkimusta, pohdinnassa esillä soveltamis/kehittämisehdotuksia kootun tiedon pohjalta, kirjallinen tuotos ohjeiden mukainen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- tehtävätn osat tehty, teoriaosassa kolme tutkimusta joiden tietoa monipuolisesti esillä ja pohdinnassa useita konkreettisia soveltamis/kehittämisehdotuksia, kirjallinen tuotos ohjeiden mukainen, ei juurikaan virheitä

Esitietovaatimukset

Opinnäytetyö