Terveydenhoitajatyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ85-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
31.01.2022 - 04.12.2022
Laajuus
5 op
T&K-osuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Marja Toukola
- Tiina Hemminki
- Anita Keski-Hirvi
- Else Vierre
Opiskelijaryhmät
-
TH19Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään. Opiskelija osaa ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään. Hän osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta
Sisältö
Harjoittelu toteutuu valinnaisessa terveydenhoitajatyön harjoittelupaikassa opinnäytetyön pohjalta. Harjoittelutehtävät.
Opetusmenetelmät
vuorovaikutteinen luento
harjoittelu terveydenhoidon yksiköissä
kehittämistehtävät (2kpl)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
harjoittelu äitiys/lastennenuvolassa, koulu/työterveyshuollossa,
kehittämistehtävän aiheet harjoitteluyksiköistä - tarkoitus kehittää yksikön työtä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 133t
- teoria/orientaatiotunnit 3-4t
- kehittämistehtävien esitysseminaarit 2 x 8t
- kehittämistehtävien tekeminen 2 x 16t
- harjhoittelu 81-82t
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta, hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon. Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-kehittämistehtävien arviointi - tehtävän eri osuudet
- opinnäytetyön arviointikriteerit soveltaen
Hylätty (0)
- kehittämistehtävää ei ole tehty, osa pyydetyistä tehtäväkohdista puuttuu tai on vain osin tehty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tehtävän osat tehty- mutta teoria ja pohdinta niukka / kirjallinen tuotos ei ohjeiden mukainen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- tehtävän osat tehty, teoriaosassa kolme tutkimusta, pohdinnassa esillä soveltamis/kehittämisehdotuksia kootun tiedon pohjalta, kirjallinen tuotos ohjeiden mukainen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- tehtävätn osat tehty, teoriaosassa kolme tutkimusta joiden tietoa monipuolisesti esillä ja pohdinnassa useita konkreettisia soveltamis/kehittämisehdotuksia, kirjallinen tuotos ohjeiden mukainen, ei juurikaan virheitä
Esitietovaatimukset
Opinnäytetyö