Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: BD00BQ71-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 24.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.12.2021

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Katriina Kuhalampi

Opiskelijaryhmät

  • TH19
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa noudattaa terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän osaa työskennellä itsenäisesti, vastuullisesti ja innovatiivisesti erilaisissa terveydenhoitajan tehtävissä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti työuran eri vaiheissa. Hän osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija osaa toimia monitoimijaisissa työryhmissä, verkostoissa ja hankkeissa. Hän osaa toimia työryhmän vetäjänä ja johtaa sen toimintaa. Opiskelija osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä. Hän osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija osaa selittää terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet.

Sisältö

Terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvot ja eettiset periaatteet. Ammatti-identiteetti, vastuu ja vastuullisuus. Kehittävä työote, aktiivisuus oman työn kehittämiseen. Esiintymistaidot
Oman osaamisen arviointi ja kehittämishaasteiden tunnistaminen, urakehitys. Kansainvälisyys terveydenhoitajan työssä. Terveyden edistämisen johtaminen eri tasoilla: hyvinvointistrategiat ja -kertomukset. Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa. Hanke- ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen. Tiimin/työryhmän vastaavana toimiminen terveydenhoitajatyössä. Esimiehen rooli ja työntekijän vastuu, oikeudet ja velvollisuudet, työsuhde ja työehtosopimus. Oman työn johtaminen, itsensä johtaminen, itsenäinen työskentely. Työyhteisön hyvinvointi ja sen kehittäminen, työnohjaus. Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä.

Oppimateriaalit

Laaksonen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017-2021. STM julkaisu 2017:9.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu,
yksilötehtävät,
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 22 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa. Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä. Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista. Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - uusittava.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja