Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ69-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 17.10.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.12.2021

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Else Vierre

Opiskelijaryhmät

  • TH19
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja toimia niiden edellyttämällä tavalla terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi. Hän osaa puhua asiakaskuntansa puolesta ja tiedottaa näyttöön perustuvasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Opiskelija osaa osallistua väestön terveyttä ja hyvinvointia koskevaan keskusteluun sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Hän osaa tehdä yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa. Opiskelija osaa osallistua palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa. Hän osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään. Opiskelija osaa seurata terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta. Hän osaa tarjota asiakkaalle tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana erilaisissa medioissa.

Sisältö

Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä, yhteiskunnallinen aktiivisuus. Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille. Päätöksenteon ja vallan käytön mekanismit. Terveysnäkökohtien esiin nostaminen päätöksenteon tueksi, terveyden puolesta puhuminen. Monialainen tieto, yhteen sovittavat palvelut, monitoimijainen vaikuttaminen. Eri sektoreiden toimijat: julkinen, yksityinen ja kolmas sektori. Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet. Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä, laatusuositukset. Vaikuttavuuden mittaamisen perusteet. Toiminnan ja talouden suunnittelu, toteutus ja arviointi, kustannusseuranta ja tehokkuus. Asiakaspalaute, asiakasfoorumit, näyttöön perustuva tieto.
Asiakkaan palvelukokonaisuus, palveluohjaus ja -polku. Yhteistyö median kanssa: radio-ohjelmat, tv, internet, some, artikkelit

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija suoriutuu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä sekä ottaa mukaan asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija suoriutuu erilaisten ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden ohjauksessaan.
Opiskelija suoriutuu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvailla terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta ja osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija suoriutuu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa dialogisen ja asiakaslähtöisen keskustelun menetelmiä terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa arvioida terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä. Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti. Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa keskustella dialogisesti ja asiakaslähtöisesti terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija osaa ohjata yksilöä/perhettä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa käyttäen tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä tukenaan. Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin.
Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa arvioida ja perustella terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida monisektorisuutta terveydenhoitajatyössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta, hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon. Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja