Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: BD00BQ67-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 10.10.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 30.10.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Kristiina Store
  • Marja Toukola
  • Tiina Hemminki

Ajoitusryhmät

  • Who:n imetysohjaajakoulutus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Terveyden edistämisen menetelmät (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ensiavun loppukoe (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • TH19
    Terveydenhoitaja (AMK)

Koulutusryhmat

  • Who:n imetysohjaajakoulutus
  • Terveyden edistämisen menetelmät
  • Ensiavun loppukoe

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa analysoida näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja. Hän osaa kartoittaa asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Opiskelija osaa auttaa asiakasta tunnistamaan omia voimavarojaan terveyden ylläpitämisessä ja omahoidossa sekä vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja. Opiskelija osaa löytää ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä. Hän osaa käyttää etsivän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija osaa selittää kulttuurin merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa tukea yhteistyössä eri kulttuureista ja kulttuuritaustasta olevia asiakkaita ja perheitä heidän terveytensä, toimintakykynsä ja hyvinvointinsa edistämisessä. Opiskelija osaa valita ja käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla. Opiskelija osaa uudistaa ja kehittää yhteistyössä terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä. Hän osaa selittää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset käyttäessään viestintäteknologisia työmenetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja kehittää innovatiivisesti sekä asiakaslähtöisesti tieto- ja viestintäteknologiaa työssään yhdessä muiden asiasiantuntijoiden kanssa.

Sisältö

Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana. Kansansairauksien ehkäisyn ja riskitekijöiden tunnistamisen vahvistaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla. Terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit, epidemiologinen tieto. Väestön terveyskäyttäytyminen, terveyden tasa-arvo, terveysuhat. Ajankohtaiset terveyden edistämiseen ja terveydenhoitajatyöhön liittyvät tutkimukset.
Sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen lainsäädäntö, sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat, suositukset ja ohjeet, EU:n ja WHO:n terveyspoliittiset linjaukset. Voimavaroja tukeva ja voimaannuttava työote. Asiakkaan (yksilö, perhe, ryhmä, yhteisö) voimaantuminen, voimavaroja vahvistavien keinojen löytäminen, terveydenlukutaito. Asiakkaan omahoidon tukeminen ja päätöksentekotaitojen vahvistaminen. Dialogi, yhteistoiminnallisuus, asiakkaan osallisuus. Asiakassuhteiden luonne terveydenhoitajatyössä (mm. jatkuvuus, pitkäkestoisuus). Syrjäytyminen, syrjäytymisen uhat ja indikaattorit. Asiakas-/yhteisöanalyysi, hyvinvointikertomukset. Yhteisöllisyys, verkostotyö, jalkautuminen asiakkaiden pariin. Matalan kynnyksen palvelut (mm. terveysneuvontapiste, terveyskioski, liikkuva yksikkö). Kulttuurisuuden eri tasot. Psykososiaaliset kulttuuritekijät. Kulttuurinen ja eettinen herkkyys asiakastyössä. Eri kulttuuritaustaiset asiakkaat mm. etniset ryhmät, nuorisokulttuurit, maahanmuuttajat. Monikulttuurinen verkostotyö terveydenhoitajatyön toimintaympäristöissä. Toimintamallien ja työmenetelmien asiakaslähtöinen käyttö ja kehittäminen. Innovatiivisten ja teknologiaa hyödyntävien toimintamallien ja työmenetelmien asiakaslähtöinen käyttö ja kehittäminen.

Oppimateriaalit

Deufel & Montonen (toim.) 2016: Onnistunut imetys. Duodecim.

Hakulinen, Otronen & Kuronen (toim.) 2017. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL. Juvenes Print. Suomen yliopistopaino Oy, Helsinki
Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135535/Ohjaus%20242017%20netti%2020.3.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

WHO:n imetysohjaajakoulutus: Vuorovaikutteiset luennot, tehtävät, caset, imetysohjausnäyttö.
Terveyden edistämisen menetelmät: vuorovaikutteiset luennot, luentopäiväkirja

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija suoriutuu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä sekä ottaa mukaan asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija suoriutuu erilaisten ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden ohjauksessaan.
Opiskelija suoriutuu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvailla terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta ja osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija suoriutuu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa dialogisen ja asiakaslähtöisen keskustelun menetelmiä terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa arvioida terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä. Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti. Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa keskustella dialogisesti ja asiakaslähtöisesti terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija osaa ohjata yksilöä/perhettä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa käyttäen tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä tukenaan. Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin.
Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa arvioida ja perustella terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida monisektorisuutta terveydenhoitajatyössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta, hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon. Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Terveyden edistämisen menetelmät: aktiivinen osallistumisen tunneilla, luentopäiväkirja (hyv/hyl)

Hylätty (0)

- luentopäiväkirjaa ei ole tehty tai siinä ei näy tuntien keskeisten asioiden ymmärtäminen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-luentopäiväkirja: Keskeiset asiat luennoilla ymmärretty - hyväksytty

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja