Kirjastopalvelujen kehittäminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: KD18BPAM02-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL21BKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
-
KTDIPL21AKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
- arvioida kirjastopalvelujen laatua
Sisältö
- johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- kirjastopalvelujen tuotteistaminen
- palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
- hankkeet kehittämisen välineinä
- tulevaisuuden ennakointi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman
Esitietovaatimukset
Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet