Siirry suoraan sisältöön

Leikkivä lapsi ja liikkuva nuori (4 op)

Toteutuksen tunnus: BB00CA49-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 01.04.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Maija Hiltunen
  • Pirkko Mäntykivi
  • Marjut Koskela

Opiskelijaryhmät

  • FYS19
    Fysioterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

- selittää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- soveltaa teoreettista tietoa suunnitellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa perustellen toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- osaa kohdata luontevasti eri - ikäisiä lapsia ja nuoria ja oppii havainnoimaan ja analysoimaan heidän liikkumistaan ja toimintaansa
- selittää liikkumisen/ liikunnan merkityksestä lapsen ja nuoren kokonaiskehitykselle
- ohjata eri-ikäisille lapsille leikki- ja liikuntatuokioita yksilö – ja ryhmätilanteissa
- selittää raskauden fyysiset vaikutukset odottavan äidin terveydelle sekä osaa ohjata keskeisimpiä raskausajan ja synnytyksen jälkeisiä harjoitteita
- selittää määrällisen tutkimuksen periaatteet ja soveltaa menetelmää lasten toimintakykytestien yhteydessä

Sisältö

- Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- Lapsen ja nuoren kohtaaminen sekä toiminnan analysointi ja mittaaminen eri tilanteissa
- Lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevat toiminnot
- Terveysneuvonta perheen eri elämäntilanteissa
- Lapsen/nuoren leikin ja liikkumisen ohjaaminen
- Raskausajan ja synnytyksen jälkeinen liikunta

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee (jonkin verran) tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita. Hän perustelee toimintaansa niukan teoriatiedon avulla. Hän löytää ohjattuna ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä työtehtävissä. Hän arvioi suppeasti / mekaanisesti osaamistaan omasta näkökulmastaan ja löytää joitain kehittämistarpeita. Opiskelija osaa pääosin toimia luontevasti eri ikäisten lasten / nuorten kanssa ja rohkaistuu olemaan vuorovaikutuksessa perheen kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Hän osaa perustella toimintaansa teoriatiedon avulla. Opiskelija löytää ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä tavanomaisissa työtehtävissä. Hän arvioi omaa toimintaansa ja havaitsee siinä kehittämistarpeita. Opiskelija osaa toimia luontevasti eri ikäisten lasten /nuorten kanssa ja ottaa huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Opiskelija perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen. Hän löytää ratkaisuja uusissa yllättävissä tilanteissa ja arvioi oma-aloitteisesti omaa toimintaansa sekä esittää hyväksyttäviä kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen.