Siirry suoraan sisältöön

Finnish Business Communication (3 op)

Toteutuksen tunnus: IB00CV25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.03.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK International Business

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Bachelor of Business Administration, International Business

Opettaja

  • Saija Råtts

Opiskelijaryhmät

  • IB21
    Tradenomi (AMK), International Business

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti erilaissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa analysoida ja arvioida viestintätaitoja osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa soveltaa SeAMKin Kirjallisten töiden ohjetta tehtävissään. Opiskelija tunnistaa yrityksen viestinnän keskeiset käsitteet suomen kielellä.

Sisältö

Yritysviestinnän peruskäsitteet
Tekstilajit
Ryhmäviestintätilanteet
Viestintätyylin analysointi
Esiintyminen ja vuorovaikutus

Oppimateriaalit

Juholin, E. 2017. Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. Helsinki: Management Institute of Finland MIF Oy.
- Luennoitsijan ilmoittama materiaali
verkkomateriaali esim.
- Kirjoittajan ABC (http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/)
- Kielijelppi (http://www.kielijelppi.fi/),
- Kielikompassi https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kirjoitus/kirjoituskurssi/index.shtml
https://kielikompassi.jyu.fi/uploads/document_userfiles/kokoustekn/
- SeAMKin kirjallisten töiden APA -ohje

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, harjoitukset, itsenäiset tehtävät, verkkotentti / -tenttejä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodletenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op. opintojakso vastaa noin reilua 80 opiskelijan työtuntia.
Lähi.- / etäopetusta noin 20 h
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely noin 30 h
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuteen perehtyminen noin 30 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa pääsääntöisesti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suulliset ja kirjalliset harjoitukset, verkkotentit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa viestinnässään ottaa pääsääntöisesti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.