Ravitsemuksellisuuden kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: KI15CRPK004-11
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.08.2015 - 30.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2015 - 20.03.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Opettajat
- Ulla Eromäki
- Soili Alanne
- Eija Putula-Hautala
- Opintojakso
- KI15CRPK004
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää ruoankäyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja ideologisia tekijöitä ja osaa soveltaa niitä ateria? ja ruokalistasuunnittelussa. Hän osaa soveltaa ruokavalioiden koostamisessa ja ravitsemuslaadun arvioimisessa suomalaisia ravitsemussuosituksia. Hän löytää eri ikäryhmien ravitsemusta sekä ruokavalion ja ruokailun toteutusta koskevat suositukset.
Opiskelija osaa kehittää asiakkaiden hyvinvointia edistäviä palveluja huomioiden terveellisyyden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmat. Kehittäessään ravitsemispalveluiden ravitsemuslaatua hän osaa hyödyntää elintarvikehankinnoissa ravitsemuksellisen laadun kriteereitä. Hän osaa arvioida ravitsemustiedon luotettavuutta ja soveltaa uusinta tietoa.
Sisältö
? ruoankäyttöön vaikuttavat tekijät, ruoka kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä
? kansalliset väestötason ravitsemukselliset tavoitteet, suositukset ja ohjelmat
? alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin tutustuminen sekä niiden hyödyntäminen
? ravitsemuksellisen laadun kehittämistehtävä
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, verkkotyöskentely, itsenäinen kehittämistehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5
Opiskelija osaa soveltaa ruoankäyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja ideologisia tekijöitä ateria? ja ruokalistasuunnittelussa.
Hän osaa soveltaa eri ikäryhmien ravitsemusta sekä ruokavalion ja ruokailun toteutusta koskevia suosituksia ruokavalioiden koostamisessa ja ravitsemuslaadun arvioimisessa.
Opiskelija osaa kehittää asiakkaiden hyvinvointia edistäviä palveluja huomioiden terveellisyyden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmat. Hän osaa edistää ravitsemuksellisuutta toimintaympäristössään.
Hän osaa myös hyödyntää alansa uusinta tutkimustietoa ja menetelmiä työssään. Hän osaa arvioida ravitsemustiedon luotettavuutta ja soveltaa uusinta tietoa.
3
Opiskelija osaa selittää ruoankäyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja ideologisia tekijöitä ateria? ja ruokalistasuunnittelussa.
Hän tunnistaa eri ikäryhmien ravitsemusta sekä ruokavalion ja ruokailun toteutusta koskevia suosituksia ruokavalioiden koostamisessa ja ravitsemuslaadun arvioimisessa.
Opiskelija osaa toteuttaa asiakkaiden hyvinvointia edistäviä palveluja huomioiden terveellisyyden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmat. Hän osaa edistää ravitsemuksellisuutta toimintaympäristössään.
Hän osaa tulkita ravitsemustietoa ja käyttää uusinta tietoa.
1
Opiskelija tunnistaa ruoankäyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja ideologisia tekijöitä ateria? ja ruokalistasuunnittelussa.
Hän tuntee joidenkin ikäryhmien ravitsemusta sekä ruokavalion ja ruokailun toteutusta koskevia suosituksia ruokavalioiden koostamisessa ja ravitsemuslaadun arvioimisessa.
Opiskelija osaa luetella asiakkaiden hyvinvointia edistäviä palveluja huomioiden terveellisyyden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmat ja tietää periaatteet, miten edistää ravitsemuksellisuutta toimintaympäristössään.
Esitietovaatimukset
Ruokapalvelujen terveellisyys (suoritus)
Ravitsemuksen erityiskysymykset (osallistuminen)
Lisätiedot
? T&K-osuus 2 op