Siirry suoraan sisältöön

Ohjaustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: KD18BKPM01-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 22.12.2021

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Opettaja

  • Sari Mäkinen-Laitila

Opiskelijaryhmät

  • KITI20
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä asiakasryhmille että kollegoille.

Sisältö

- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetusmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Oppimateriaalit

A guide to teaching information literacy : 101 practical tips. Blanchett, H., Powis, C., Webb, J. Facet 2012., Oppiminen pelissä: pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa. Krokfors,L., Kangas, M., Kopisto, K. Vastapaino 2014., Sosiaalinen kirjasto - lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Toim.Laura Hokkanen. Avain 2015., Tänk om...! pedagogiska metoder i biblioteket. Svensk biblioteksförening 2005., Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus 2014., Vuorinen, I. Tuhat tapaa opettaa. Menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. 7. painos. Resurssi 2005., Kortesuo, K. : Pakohuone: suunnittele, toteuta, pakene. Karisto 2018. Koiranen, J.: Pedagogiset pakopelit. Ääres eduEscape 2019. Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, ryhmätyöt, itsenäiset kirjalliset työt ja työelämäyhteistyössä toteutettavat ohjaus- ja opetustilanteet.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy opetus- tai ohjaustilanteen seuraaminen sekä ohjausharjoitus kirjastossa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 130 h, mistä kontaktiopetusta 40h, ryhmätyöskentelyä 15 h, ohjausharjoituksia 15 h ja itsenäistä työskentelyä 60 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut opintojakson kaikki tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut ohjeita ja aikatauluja. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustapahtuman.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson tehtävät ohjeita ja aikatauluja noudattaen. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson tehtävät ohjeita ja aikatauluja noudattaen. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä.
Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi paritöiden osalta ja opettajan arviointi, joka tapahtuu kirjallisten tehtävien, käytännön harjoitusten sekä aktiivisen lähiopetukseen (keskustelut ja ryhmätyöskentely) osallistumisen perusteella.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.