Tarinallisuus ryhmätoiminnassa (4 op)
Toteutuksen tunnus: SOSATO60-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 09.05.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 14.01.2022
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 22
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
-
SOS20BSosionomi (AMK)
-
SOS21ASosionomi (AMK)
-
MSOS21KSosionomi (AMK)
-
SOS20CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot ja -taidot luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella, esimerkiksi kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät (elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat). Opiskelija ymmärtää luovien, kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien merkityksen minäkuvan, itsetunnon, itseilmaisun ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Opiskelija osaa organisoida tavoitteellista ryhmätoimintaa, jossa käytetään tarinallisia menetelmiä. Hänellä on valmiudet innostaa ja rohkaista yksilöitä ja ryhmän jäseniä ilmaisemaan itseään tarinallisuutta hyödyntäen. Opiskelija osaa työskennellä tavoitteellisesti luovien toimintojen alueella ja hän osaa suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Hän on tietoinen luovista voimavaroistaan ja on motivoitunut käyttämään ja kehittämään niitä sosiaalialan ammattityön kontekstissa.
Sisältö
- luovat ryhmätoiminnan menetelmät sosionomin työssä
- luovan toiminnan prosessi
- tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä
- kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat
- toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset ilmaisullisia menetelmiä hyödyntäen
- luovan toiminnan prosessi
- omien luovien voimavarojen kehittäminen sosionomityön kontekstissa
Oppimateriaalit
Hohenthal–Antin, L. 2013. Muistellaan: luovat menetelmät muistisairaan tukena. Jyväskylä: PS-kustannus
Ijäs K, 2014. Sukupuu, avain oman elämän ja perheen ymmärtämiseen. Kirjapaja
Karlsson L. 2014. Sadutus- avain osallisuuden toimintakulttuuriin. Helsinki: PS-kustannus
Sutinen, J.2010.SelfStory - elämäntarinamenetelmä. https://psyk.fi/wp-content/uploads/2020/03/Selfstory-menetelma%CC%88kirja-1.pdf
Mäki S.& Arvola P. (toim.) 2009. Satu kantaa lasta. Opas lasten ja nuorten kirjallisuusterapiaan 1. Duodecim
Muu mahdollinen materiaali ilmoitetaan kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Erilaiset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen, luennot, vierailijat, itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään arvosanaa kolme.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Kuvan käyttö ryhmätoiminnassa
- Draamalliset menetelmät ryhmätoiminnassa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
X
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija hallitsee osaamistavoitteiden mukaiset tiedot hyvin luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan tarinallisuutta hyödyntäviä menetelmiä käyttäen luovan toiminnan prosessin. Opiskelija osaa tiedostaa omia luovia voimavarojaan. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja osaa pohtia tarinallisuuden soveltamistapoja sosiaalialan ammattityön kontekstissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Kuvan käyttö ryhmätoiminnassa
- Draamalliset menetelmät ryhmätoiminnassa