Siirry suoraan sisältöön

Kulttuuri ja elämäntapa (4 op)

Toteutuksen tunnus: BE00CK47-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.04.2021 - 02.05.2021

Ajoitus

15.11.2021 - 17.12.2021

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 25

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Tanja Rajala
  • Taja Kiiskilä

Opiskelijaryhmät

  • SOS21A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella yksilöjen, yhteisöjen ja yhteiskuntien suhteita globaalilla, kansallisella ja paikallisella tasolla. Hän osaa kuvata kulttuurin ja elämäntavan keskeisiä merkityksiä ihmisen identiteetin rakentumiselle. Opiskelija osaa selittää monikulttuurisuuden ja moninaisuuden käsitteet. Hän osaa kuvata ja selittää vähemmistöjen ja enemmistöjen suhteita, globaalia muuttoliikettä ja sen taustalla olevia ekososiaalisia ja taloudellisia tekijöitä sekä erityisesti pakolaisuutta yleisenä ilmiönä ja yksittäisen ihmisen kokemuksena. Opiskelija osaa kuvata niihin liittyvää syrjintää, ennakkoluuloja ja rasismia ja tunnistaa tekijöitä niiden taustalla. Hän osaa tarkastella omaa kansallista ja etnistä identiteettiään ja omia valmiuksiaan kohdata etnistä ja kulttuurista erilaisuutta. Opiskelija tunnistaa transnationaalisuuden osana globaalia kehitystä. Hän löytää itsenäisesti edellä oleviin käsitteisiin liittyvää tietoa ja osaa arvioida sen luotettavuutta. Hän tiedostaa ilmiöihin liittyviä erilaisia näkökulmia ja perusteluja ja hyödyntää tietoa oman perustellun näkemyksensä muodostamisessa.

Sisältö

- etnisen ja kulttuurisen moninaisuuden lajit, kulttuurierot, enemmistöt ja vähemmistöt
- globaali muuttoliike, siirtolaisuus, pakolaisuus
- monikulttuurisuus, moninaisuus
- akkulturaatioprosessi, kontakti- ja konfliktiteoria
- kansallinen ja etninen identiteetti, stereotypiat ja ennakkoluulot, rasismi
- vähemmistöaseman tai maahanmuuton vaikutus identiteettiin, transnationaalisuus
- erilaisuuden hahmottamisen tasot
- monikulttuurinen kompetenssi ja kulttuurinen sensitiivisyys

Oppimateriaalit

Castaneda, A. E., Mäki-Opas, J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki, M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa: PALOMA-käsikirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3.

Kääriälä, A., Keski-Säntti, M., Aaltonen, M., Haikkola, L., Huotari, T., Ilmakunnas, I., Juutinen, A., Kiilakoski, T., Merikukka, M., Pekkarinen, E., Rask, S., Ristikari, T., Salo, J. & Gissler, M. 2020. Suomi seuraavan sukupolven kasvuympäristönä. Seuranta Suomessa vuonna 1997 syntyneistä lapsista, joilla on ulkomailla syntynyt vanhempi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 15/2020. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-582-7.

Saukkonen, P. 2020. Vimmainen maailma. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista. Julkaisuja 35, 2020. Helsinki: Siirtolaisuusinstituutti. https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2020/03/j-35-isbn-978-952-7167-93-9-vimmainen-maailma.pdf.

Opetusmenetelmät

Etäluennot, ryhmätehtävä, -toiminta ja -esitys; tehtävän voi tehdä työelämäyhteistyössä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa globaaleja prosesseja, jotka aiheuttavat muuttoliikettä ja pakolaisuutta. Opiskelija tunnistaa keskeisten käsitteiden sisällön. .Opiskelija osaa kuvata pääpiirteittäin etnisten ryhmien suhteita Suomessa.
Opiskelija löytää keskeisiin käsitteisiin liittyvää ajankohtaista tietoa. Hän osaa muodostaa oman perustellun näkemyksen aihealueen kysymyksistä. Opiskelija osaa kuvata etniseen vähemmistöön kuuluvan ihmisen kokemuksia.
Opiskelija osaa kuvata omaa etnistä identiteettiään ja sen kehitykseen liittyviä tekijöitä. Hän osaa nimetä konkreettisen tavoitteen oman kulttuurien välisen osaamisensa kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää soveltuvia käsitteitä kuvatessaan globaaleja prosesseja, jotka aiheuttavat muuttoliikettä ja pakolaisuutta. Opiskelija löytää ajankohtaista ja luotettavaa tietoa keskeisistä käsitteistä ja hyödyntää sitä omien näkemysten esittämisessä. Opiskelija osaa analysoida soveltuvia käsitteitä käyttäen etniseen vähemmistöön kuuluvan ihmisen kokemuksia. Opiskelija osaa pohtia omaa etnistä identiteettiään ja sen kehitykseen vaikuttaneita tekijöitä käsitteellisesti. Opiskelija osaa kuvata ja perustella konkreettisia tavoitteita oman kulttuurien välisen osaamisensa kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida muuttoliikkeen ja pakolaisuuden takana vaikuttavia globaaleja prosesseja. Opiskelija osaa arvioida keskeisiä käsitteitä kriittisesti. Opiskelija osaa liittää etniseen vähemmistöön kuuluvan ihmisen kokemukset niiden yhteiskunnalliseen taustaan. Opiskelija osaa pohtia laajasti ja käsitteitä sujuvasti soveltaen omaa etnistä identiteettiään ja sen kehitykseen liittyviä tekijöitä. Opiskelijan osaa ilmaista omat tavoitteensa kulttuurien välisen osaamisensa kehittämiseen monipuolisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita