Arviointimenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: KG30TUAR03-4
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 01.08.2015 - 02.08.2015
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 04.09.2015 - 30.05.2017
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 2 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 3 op
 
- TKI-osuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Koulutus
 - Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
 
- Opettajat
 - Tiina Hautamäki
 - Arja Hemminki
 - Eija Kyrönlahti
 
- Opintojakso
 - KG30TUAR03
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Sisällön jaksotus
Arviointisuuntaukset ja -menetelmät.
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja käyttää siihen soveltuvia erilaisia menetelmiä arviointiprosessin eri vaiheissa.
                    
Sisältö
Arviointisuuntaukset ja -menetelmät
Summatiivinen arviointi
Prosessiarviointi
Osallistava arviointi
Realistinen arviointi
                    
Oppimateriaalit
Aalto-Kallio, M., Saikkonen, P. & Koskinen-Ollonqvist, P. 2009. Arvioinnin kartalla matka teoriasta käytäntöön. Terveyden edistämisen julkaisuja 7/2009. Pori: Kehitys Oy.
Kazi, M. 2000. Contemporary Perspectives in the Evaluation of Practice. British Journal of Social Work. 30 (6), 755-768.
Kivipelto, M. ym. 2012. Näkökulmia arviointiin. Kasteohjelman valtionavustushankkeet. Helsinki: THL.
Kivipelto, M. 2008. Osallistava ja valtaistava arviointi. Stakesin työpapereita 17/2008. Helsinki: Stakes.
Krogstrup, H.K. 2004. Asiakaslähtöinen arviointi, Bikva-malli. FinSoc Arviointiraportteja 1/2004. Helsinki, Stakes.
http://www.sosiaaliportti.fi/File/8579b014-b4a9-4ddd-8f14-la40136f2b2f/bikva.pdf 
McCabe, A. & Horsley, K. 2008. The Evaluator`s Cookbook. Abingdon: Routledge
Seppänen-Järvelä, R. & Vataja. K. 2009. Työyhteisö uusille urille: kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: Ps-kustannus.
Patton, M. Q. 2002. Qualitative research & evaluation methods. Thousend Oaks: Sage cop.
Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Helsinki: Tammi.
Virtanen, P. 2007. Arviointi. Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.
                    
Opetusmenetelmät
Luennot ja itsenäinen opiskelu
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
130 t (40 t kontakti ja 90 t itsenäinen opiskelu)
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.
                    
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.