Ikääntyneiden kuntoutus ja aktiivinen arki (5 op)
Toteutuksen tunnus: BJ00CT89-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 10.03.2022
Ajoitus
02.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettaja
- Katri Turunen
- Merja Hoffrén-Mikkola
Opiskelijaryhmät
-
YIKA21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia ja ikääntymismuutosten seurauksia. Opiskelija tuntee näyttöön perustuvia kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukemisen menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointiteknologiaa kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukena. Opiskelija tuntee menetelmiä, joilla voidaan tukea ikääntyneen aktiivista arkea, ja huomioi ikääntyneiden yksilöllisuuden, tarpeet ja toiveet arkea tukevien toimintojen suunnittelussa. Opiskelija on perehtynyt muistikuntoutukseen sekä psykofyysisen fysioterapian menetelmiin.
Sisältö
• Ikääntymismuutokset ja ikääntyneen toimintakykyä heikentävät sairaudet
• Ikääntyneiden sairauksien jälkeinen kuntoutus ja toimintakyvyn ylläpito
• Muistikuntoutus
• Psykofyysinen fysioterapia
• Yksilöllinen aktiivisen arjen tukeminen
• Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukena
Oppimateriaalit
1. Kulmala (toim.). 2019. Hyvä vanhuus: menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
2. Autti-Rämö ym. 2016. Kuntoutuminen. Saatavana Duodecimin Oppiportista.
3. Erkinjuntti ym. 2015. Muistisairaudet. Saatavana Duodecimin Oppiportista.
4. Tilvis, Pitkälä, Strandberg, Sulkava & Viitanen. 2016. Geriatria. Duodecim. Helsinki. Osat VI Geriatrinen preventio ja VII Kuntoutus.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöskentely, tehtävät, verkko-opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisia työelämälähtöisiä tehtäviä.
Kansainvälisyys
Englanninkieliset kirjalliset ja visuaaliset materiaalit ovat mahdollisia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h, joka koostuu kahden lähipäivän kontaktiopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, harjoituksista ja tehtävistä osin verkko-opintoina.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ikääntymismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä oleellisia ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä sekä ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen, psykofyysiseen fysioterapiaan ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla monipuolisesti tutkimuskirjallisuuden kautta ikääntymismuutoksia ja ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa ja esittää aktiivisesti kehittämisideoita. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen, psykofyysiseen fysioterapiaan ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja tarkastelee niitä kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla monipuolisesti kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen ikääntymismuutoksia ja ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa, esittää aktiivisesti kehittämisideoita ja osoittaa kriittistä pohdintaa. Opiskelija tuo esiin luovia ja perusteltuja ratkaisuja liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan, tarkastelee sitä kriittisesti ja osoittaa taitoa soveltaa teknologisia ratkaisuja ikääntyneiden kuntoutuksen ja aktiivisen arjen edistämiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiasteikko on esitelty opetussuunnitelmassa.
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja