Siirry suoraan sisältöön

Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: BD00BQ65-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Marja Toukola
Katri Hemminki
Mika Wallin
Opintojakso
BD00BQ65

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa ottaa työssään huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat ympäristötekijät. Hän osaa edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä ympäristöä. Opiskelija osaa tehdä yhteistyötä ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa. Hän osaa ehkäistä suunnitelmallisesti tapaturmia ja hallitsee ensiavun. Opiskelija osa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä. Hän osaa kotimaassa esiintyvien tarttuvien tautien ehkäisyn ja hoidon sekä osaa ohjata asiakasta niihin liittyvissä kysymyksissä. Opiskelija osaa toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja matkailijan terveysneuvontaa.

Sisältö

Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä. Terveyttä ylläpitävät, vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikalliset ympäristötekijät. Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys, terveydensuojelu. Ympäristö- ja yhteisöterveyden keskeiset arviointimenetelmät. Terveyttä, turvallisuutta ja toimintakykyä tukevan ja esteettömän ympäristön toteuttaminen. Monitoimijaisuus ympäristö-terveyden edistämisessä. Koti-, työ- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisy ja ensiapu. Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet. Tartuntatautitilanteen seuranta. Tartuntatautien tunnistaminen, hoito ja tarvittaessa hoitoon ohjaaminen. Rokotustoiminta ja -ohjelma, epidemiat ja rokotuskampanjat. Eri- ikäisten asiakkaiden ja matkailijoiden terveysneuvonta ja rokottaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija suoriutuu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä sekä ottaa mukaan asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija suoriutuu erilaisten ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden ohjauksessaan.
Opiskelija suoriutuu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvailla terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta ja osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija suoriutuu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa dialogisen ja asiakaslähtöisen keskustelun menetelmiä terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa arvioida terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä. Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti. Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa keskustella dialogisesti ja asiakaslähtöisesti terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija osaa ohjata yksilöä/perhettä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa käyttäen tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä tukenaan. Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin.
Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa arvioida ja perustella terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida monisektorisuutta terveydenhoitajatyössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta, hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon. Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja

Siirry alkuun