Vastaanotto- ja polikliininen hoitotyö (3op)
Toteutuksen tunnus: BD00BQ41-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 01.08.2020 - 15.02.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 08.02.2021 - 02.05.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 3 op
 
- Lähiosuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Terveydenhoitaja (AMK)
 
- Opettajat
 - Riikka Halmesmäki
 - Paula Paussu
 
- Opintojakso
 - BD00BQ41
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä. Opiskelija osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.  Opiskelija osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa. Opiskelija osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Hän hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Hän osaa tukea ja edistää eri - ikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla. Opiskelija osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa.  Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen.
                    
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset vastaanotto- ja polikliiniselle hoitotyölle. Vastaanotolla tai poliklinikalla hoidettavan potilaan hoidon tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu.  Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.  Aseptiikka vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö ja ohjaus.  Moniammatillisuus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Potilaiden ja heidän läheisten ohjaus. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus.
                    
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko, S., Hanste, S. & Meriläinen, K. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Sanoma Pro Oy. 1. painos (tai uudempi)
Mustajoki, M., Alila, A., Matilainen, E., Pellikka, M., Rasimus, M. & Könönen, P. 2018. Sairaanhoitajan käsikirja. Duodecim. 9. painos. Terveysportin verkkoaineisto. (Hoidontarpeenarviointi, puhelinneuvonta, työtapaturmat ja työsuojelu, väkivaltaisen, uhkaavan potilaan kohtaaminen)
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. 2012. Potilasohjauksen ulottuvuudet: 2. Turun yliopisto.
Sosiaali- ja terveysministeriön internetsivut.
Opettajien osoittamat terveysportin artikkelit sairaanhoitajan ja lääkärien tietokannoista.
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, taitopajat ja simulaatiot
Itsenäinen opiskelu, verkko-opetus
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson jälkeen suoritettava tentti verkossa (Moodlessa tai EXAM) opettajat antavat ohjeet tentin suorittamiseen ja siihen luettavaan kirjallisuuteen.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä
Teoriaopetus 28h, taitopajat 16h ja simulaatiot 16h. Moodle/Exam-tentti 1h.
Itsenäistä opiskelua 19h.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija 
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi 
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi 
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija 
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti 
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa 
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija 
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä 
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa 
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa 
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija 
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi 
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi 
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi 
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita 
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
                    
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja