Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: BG00BD72-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 19.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Kaija Loppela
Opintojakso
BG00BD72

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida, johtaa ja kehittää sote-uudistuksen myötä tulevia muutoksia sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa ja palveluissa. Opiskelija osaa analysoida strategisen henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja merkitystä organisaation menestyksekkäälle toiminnalle sekä työyhteisön työhyvinvoinnille. Opiskelija osaa analysoida dialogisen / jaetun, arvostavan, osallistavan ja palvelevan johtamisen keskeisiä sisältöjä ja merkityksiä. Opiskelija osaa analysoida työhyvinvoinnin merkitystä osana organisaation strategista kehittämistä. Opiskelija osaa suunnitella strategialähtöisiä toimenpiteitä osaamisen ja uudistumisen tueksi ja kehittämiseksi. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistarpeitaan suhteessa esimiehen osaamisvaatimuksiin sekä dialogisen johtamisen edellytyksiin.

Sisältö

Strategisen johtamisen osa-alueet ja merkitys organisaation toiminnalle
Henkilöstöstrategia ja -suunnittelu
Dialoginen johtaminen ja kehittäminen
Osaamisen ja uudistumisen johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen ja hyvät käytännöt
Strateginen osaamisen kehittäminen
Esimiehen oma osaaminen ja uudistuminen

Oppimateriaalit

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura S., Kasvio, A. ja Toikko, T. 2019. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino.
Loppela, K., 2004. Ihminen ja työ - keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset, itsenäiset tehtävät, ryhmätyöt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa nimetä opintojakson peruskäsitteitä. Opiskelija osaa määritellä kurssin peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut .ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa kehittää luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.

Siirry alkuun