Projektitoiminnan perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: YPO2C3-3133
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.04.2020 - 03.05.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 30.10.2020
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
-
MSOS20Sosionomi (AMK)
-
SOS20ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää projektityyppisen työskentelyn luonteen sekä sen, milloin projektityöskentelymalli on tarpeellinen
- esitellä perustiedot ja ?valmiudet, joiden perusteella hän voi osallistua projektityöhön sekä projektien suunnitteluun.
- selittää projektiin liittyvät käsitteet, projektisuunnitelman sisällön, projektin aikasuunnitte-lun ja projektin ohjaamisen (elinkaari).
- esitellä projektisyklin eri vaiheisiin liittyvät tehtävät.
Sisältö
- projektitoiminnan käsitteet ja toimintatavat
- projektin vaiheet ja prosessi
- projektisuunnitelma (aika-, resurssi- ja kustannussuunnittelu)
- projektiorganisaatio ja sidosryhmät
- projektin muutokset, riskit ja ongelmat
- projektiviestintä ja raportointi
- projektin päättäminen
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus, jokin näistä kirjoista:
Pelin, R. (2011). Projektihallinnan käsikirja. (7. painos). Keuruu: Otava.
Kettunen, S. (2009). Onnistu projektissa. (2. painos). WSOYpro.
Artto, K., Martinsuo, M., Kujala, J. (2011). Projektiliiketoiminta. (3. painos)
Ruuska, K. (2012). Pidä projekti hallinnassa. (7. painos).
Opetusmenetelmät
Teoreettinen osuus Moodlessa verkko-opintoina: SeAMK yhteinen Moodekurssi- ja tentti 2op. Lisäksi alakohtainen lähiopetusosuus 1op sisältäen luennot, ryhmätehtävät, harjoitustyön ja harjoitustyön esitysseminaarin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op opinnot verkossa ja 1 op alakohtainen osuus lähiopetuksena ja itsenäisinä opintoina yht. 78 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2:
Opiskelija hallitsee projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään projektisuunnitelman ja hänellä on ymmärtämystä projektin läpiviennistä ja hallinnasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4:
Opiskelija hallitsee hyvin projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään erilaisia projektisuunnitelmia ja hänellä on hyvä ymmärtämys projektin läpiviennistä ja hallinnasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
Opiskelija hallitsee erinomaisesti projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään erilaisia projektisuunnitelmia ja analysoimaan niitä. Hänellä erittäin hyvä ymmärrys projektin läpiviennistä ja hallinnasta sekä johtamisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
SeAMK yhteinen Moodlekurssi: numeerinen arviointi (50 % opintojakson kokonaisarvosanasta).
Harjoitustyö ja sen esittäminen seminaarissa (alakohtainen osuus): numeerinen arviointi (50 % opintojakson kokonaisarvosanasta).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään projektisuunnitelman ja hänellä on ymmärtämystä projektin läpiviennistä ja hallinnasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään erilaisia projektisuunnitelmia ja hänellä on hyvä ymmärtämys projektin läpiviennistä ja hallinnasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään erilaisia projektisuunnitelmia ja analysoimaan niitä. Hänellä erittäin hyvä ymmärrys projektin läpiviennistä ja hallinnasta sekä johtamisesta.
Esitietovaatimukset
Aikaisempia opintoja ei tarvita