Siirry suoraan sisältöön

Liikunta ja urheilu kasvavan lapsen ja nuoren kokonaisvaltaisen kehityksen tukena (5op)

Toteutuksen tunnus: FYS10AVO16-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 02.04.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.05.2020 - 31.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
Vapaasti valittavat opinnot
Opettajat
Pirkko Mäntykivi
Marjut Koskela
Opintojakso
FYS10AVO16

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy kirjallisuuden ja uusimpien tutkimusten avulla mahdollisuuksiin vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten liikunnan ja urheilun harrastamisen edistämiseen.
Opiskelija tietää liikunnan ja urheilun merkityksen lapsen ja nuoren kasvu- ja kehitystapahtumassa. Opiskelija tietää lasten ja nuorten fyysisen kunnon osa-alueiden harjoittamisen perusteita sekä tunnistaa oman roolin liikunta-aktiivisuuden edistämisessä.
Opiskelija osaa kuvata lapsuusiässä aloitetun liikunta-aktiivisuuden yhteiskunnallisen merkityksen.

Sisältö

- Suomalaisten lasten liikuntakäyttäytyminen sekä liikuntaa mahdollistavat ja estävät tekijät
- Lasten ja nuorten terveysliikunnan uusimmat suositukset ja niiden hyödyntäminen
- Lasten ja nuorten fyysisten ja psyykkisten valmiuksien sekä ominaisuuksien kehittäminen
- Liikunnan terveysvaikutukset kasvavan lapsen ja nuoren kehityksen tukena
- Ohjaus ja valmentaminen liikuntakäyttäytymisen ja harrastamisen motivoinnissa/edistämisessä

Aika ja paikka

Opintojakson toteutusaika 4.5-31.8.2020

Oppimateriaalit

Opettajien osoittama lähdemateriaali löytyy Moodlesta

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu Moodle-oppimisympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu kolme (3) tenttisuoritusta sekä kaksi (2) tehtävää, tarkemmat tiedot Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija suunnittelee itsenäisesti tenttien ja tehtävien ajankäytön opintojakson toteutusajan sisällä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymiseen vaikuttavia pääasiallisia tekijöitä ja osaa käyttää osittain uusimpia terveysliikuntasuosituksia sekä tutkittua tietoa suunnitellessaan ja ohjatessaan lasten ja nuorten liikuntaa/urheilua. Opiskelija osaa huomioida joitakin lasten ja nuorten fyysisiä ja psyykkisiä valmiuksia liikunnan harrastamiseen ja osaa nimetä suppeasti liikunnan terveysvaikutuksia lapsen/nuoren terveyteen. Opiskelija osaa käyttää osittain erilaisia ohjausmenetelmiä motivoidessaan lapsia/nuoria liikunnan ja urheilun harrastamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymiseen vaikuttavat pääasialliset tekijät ja osaa käyttää uusimpia terveysliikuntasuosituksia sekä tutkittua tietoa suunnitellessaan ja ohjatessaan lasten ja nuorten liikuntaa/urheilua. Opiskelija osaa huomioida lasten ja nuorten fyysiset ja psyykkiset valmiudet liikunnan harrastamiseen ja osaa nimetä liikunnan terveysvaikutuksia lapsen/nuoren terveyteen. Opiskelija osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä motivoidessaan lapsia/nuoria liikunnan ja urheilun harrastamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymiseen, sekä osaa käyttää uusimpia terveysliikuntasuosituksia sekä tutkittua tietoa suunnitellessaan ja ohjatessaan lasten ja nuorten liikuntaa/urheilua. Opiskelija osaa huomioida kokonaisvaltaisesti lasten ja nuorten fyysiset ja psyykkiset valmiudet liikunnan harrastamiseen ja osaa nimetä laaja-alaisesti liikunnan terveysvaikutuksia lapsen/nuoren terveyteen. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti erilaisia ohjausmenetelmiä motivoidessaan lapsia/nuoria liikunnan ja urheilun harrastamisessa.

Siirry alkuun