Siirry suoraan sisältöön

Vastaanotto- ja polikliininen hoitotyö (3op)

Toteutuksen tunnus: SH00BN58-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 19.04.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.04.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Riikka Halmesmäki
Paula Paussu
Opintojakso
SH00BN58

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä. Opiskelija osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä. Opiskelija osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa. Opiskelija osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Hän hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Hän osaa tukea ja edistää eri ? ikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla. Opiskelija osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen.

Sisältö

Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset vastaanotto- ja polikliiniselle hoitotyölle. Vastaanotolla tai poliklinikalla hoidettavan potilaan hoidon tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Aseptiikka vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö ja ohjaus. Moniammatillisuus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä. Potilaiden ja heidän läheisten ohjaus. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko, S., Hanste, S. & Meriläinen, K. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Sanoma Pro Oy. 1. painos (tai uudempi)
Mustajoki, M., Alila, A., Matilainen, E., Pellikka, M., Rasimus, M. & Könönen, P. 2018. Sairaanhoitajan käsikirja. Duodecim. 9. painos. Terveysportin verkkoaineisto. (Hoidontarpeenarviointi, puhelinneuvonta, työtapaturmat ja työsuojelu, väkivaltaisen, uhkaavan potilaan kohtaaminen)
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. 2012. Potilasohjauksen ulottuvuudet: 2. Turun yliopisto.
Sosiaali- ja terveysministeriön internetsivut.
Opettajien osoittamat terveysportin artikkelit sairaanhoitajan ja lääkärien tietokannoista.

Opetusmenetelmät

Luennot, taitopajat ja simulaatiot
Itsenäinen opiskelu, verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson jälkeen suoritettava tentti verkossa (Moodlessa tai Exam), johon opettajat antavat ohjeet tentin suorittamiseen ja siihen luettavaan kirjallisuuteen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27 h opiskelijan työtä
Teoriaopetus 16h, taitopajat 8h ja simulaatiot 16h. Tentti 2h.
Itsenäistä opiskelua 38h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen

Siirry alkuun