Siirry suoraan sisältöön

Nautojen ruokinnan suunnittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: 9A00CM17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.04.2020 - 14.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Agrologi (AMK)
Opettajat
Teija Rönkä
Vastuuopettaja
Teija Rönkä
Opintojakso
9A00CM17

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja suunnitella nautojen ruokintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun eri nautaryhmien ruokinnasta.

Sisältö

Syventävät tiedot rehuarvojärjestelmästä ja nautojen syönnin säätelystä, eri tuotantovaiheiden ja ikäryhmien ruokinta, ruokinnan toteuttamisen vaihtoehdot, ruokinnan yhteys tuotannon ympäristövaikutuksiin sekä eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ajankohtaiset nautojen ruokinnan erityiskysymykset

Oppimateriaalit

Lypsylehmän ruokinta (toim. J. Kyntäjä, S. Nokka, T. Harmoinen). Kariston kirjapaino Oy, Hämeenlinna 2010.soveltuvin osin.
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, Harjoitustehtävät, havainto-opetus
Itsenäinen opiskelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnustaminen soveltuvalla tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuoto-opiskelussa luennot ja havainto-opetus 28 h, itsenäinen opiskelu ja tehtävät 105 h.
Päiväopiskelijat: luennot , havainto-opetus ja ohjattu tehtävien teko 60 h, itsenäinen opiskelu 75 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia ohjatusti eri nautaryhmien keskenään vaihtoehtoisia ruokintasuunnitelmia ja arvioida ruokintasuunnitelmia perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia itsenäisesti eri eläinryhmien ruokintasuunnitelmia. Hän osaa tunnistaa ruokinnan vaikutuksia tuotantoon, terveyteen, ympäristöön ja kustannuksiin. Hän osaa perustellusti valita erilaisiin tilanteisiin sopivia ruokinnallisia ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa ottaa huomioon ja soveltaa ravitsemus- ja tuotantobiologisia yksityiskohtia suunnitelmia laatiessaan. Hän osaa itsenäisesti hakea alan tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa ja ratkaisujen perusteluissa. Opiskelija osaa rakentaa laaja-alaista tietämystä osoittavaa kokonaiskuvaa, jossa yhdistyvät eläinten hyvinvoinnin ja tuottavuuden, teknologisten valintojen ja resurssitehokkuuden näkökulma.

Siirry alkuun