Elintarvikkeet ja ravitsemus (5op)
Toteutuksen tunnus: CA00BS66-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.04.2020 - 31.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.10.2020 - 14.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä elintarvikeryhmät ja niiden ominaisuudet. Hän osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hänellä on valmiuksia laskea ravinnon saantia erilaisista aterioista. Opiskelija osaa tulkita ja selittää ruoanvalmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia ilmiöitä.
Opiskelija osaa tulkita suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä.
Sisältö
- elintarvikeryhmät ja niiden ominaisuudet
- elintarvikeryhmät ravintoaineiden lähteenä
- ruoka ravintoaineiden lähteenä ja terveyteen vaikuttavana tekijänä
- suomalaisten ruoankäyttö ja ravintoaineiden saanti
- kemialliset ja fysikaaliset ilmiöt ruoanvalmistuksessa
- ravitsemussuositukset
-
Oppimateriaalit
VAADITTAVA:
Voutilainen, E, Fogelholm M ja Mutanen M. Ravitsemustaito. Sanoma Pro 2016. 1.-3. painos (osoitetuin kohdin) //
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 (5. painos). Saatavissa: https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/aikuiset/ //
Valsta, L., Kaartinen, N., Tapanainen, H., Männistö, S., Sääksjärvi, K.(toim.) 2018. Finravinto 2017 -tutkimus - The National FINDIET 2017 Survey. Raportti 12/2018. THL. Saatavilla: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137433/URN_ISBN_978-952-343-238-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y //
Parkkinen, K. ja Rautavirta, K. 2010. Utelias kokki. Elintarviketietoa ruoanvalmistajalle. Restamark Oy. Vantaa. (tai uudempi painos) //
Hopia, A. ja Lehtovaara, T. 2015. Kasvikset kemistin keittiössä. Minerva Kustannus Oy. //
SUOSITELTAVA:
Hopia A. Kemiaa keittiössä. Nemo 2008
Häikiö, I., Kahila, L., Ratilainen, A. & Ängeslevä, T. KEFY. WSOY. 2013.
Muu jaksolla osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, harjoitustyöt ja oppimistehtävät, keskustelutehtävät, ryhmä- ja yksilötentti.
Tavoite on johdattaa opiskelijoita olemassa olevaan keskeiseen tietoon ja syventää omaksuttua tietoa vuorovaikutuksessa sekä harjoitustehtävien kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h, josta
56 h kontaktiopetusta
4 h keittiössä harjoituksia
75 h itsenäistä työskentelyä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kaavamaisesti hyödyntää tietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä. Hän osaa nimetä ruoanvalmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia ilmiöitä.
Hän osaa nimetä suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tulkita tietoaan valitessaan raaka-aineita sekä erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hän osaa laskea erilaisten aterioiden ravintosisällön. Hän osaa selittää ruoanvalmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia ilmiöitä.
Hän osaa tunnistaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa tietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa vertailla ruokaa ravintoaineiden lähteenä sekä osaa laskea ja arvioida erilaisten aterioiden ravintosisältöä. Hän osaa tulkita ruoanvalmistukseen liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia ilmiöitä.
Hän osaa soveltaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.