Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus hoitotyössä (1op)

Toteutuksen tunnus: KG09AIHE221-17

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opintojakso
KG09AIHE221

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

OPETUS- JA OHJAUSOSAAMINEN
Opiskelija tuntee ohjaus- käsitteen ja sen lähikäsitteet.
Opiskelija osaa ohjata näyttöön perustuvien ohjauksen menetelmin. Opiskelija osaa kuvata voimavaraistavan ohjauksen merkityksen ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti hoitotyön ja terveyden edistämisen ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta/potilasta omahoidossa ja oman terveysongelmansa hallinnassa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaus- ja opetustilanteita eri ympäristöihin ja tilanteisiin, eri asiakas- ja potilasryhmille, perheille ja muille yhteisöille.

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön tai ryhmän ohjaustilanteita erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

Potilaan ohjaaminen ja opetus. Ohjauksen teoreettinen perusta. Voimavaraistava ohjaus. Asiakaslähtöisen ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Oppimateriaalit

Eloranta, T. & Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä. Helsinki:Tammi.
Saatavuus: http://tiny.cc/s9zbmx

Holmstöm, I. & Röring, M. 2010. The relation between patient-centredness and patient empowerment: A discussion on concepts. Patient education and counseling, 79 (2), 167-172.


Ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset ja toiminnalliset menetelmät, itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Teoriaopintojakso

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 40 tuntia, josta noin 18 tuntia lähiopetusta ja noin 22 tuntia ohjeiden mukaista itsenäistä opiskelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5
Opiskelija osaa
- hakea, arvioida ja käyttää monipuolisesti erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä tietokantoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida kriittisesti omaa ohjausosaamistaan ja kehittää itseään ohjaajana hoitotyön käytännössä

3-4
Opiskelija osaa
- hakea, arvioida ja käyttää yleisimpiä kansallisia ja kansainvälisiä tietokantoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida omaa ohjausosaamistaan ja tietää kuinka kehittää itseään ohjaajana hoitotyön käytännössä

1-2
Opiskelija
- tietää eri tietolähteitä ja osaa etsiä tietoa kansallisista tietokannoista
- tietää kuinka suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida omaa ohjausosaamistaan hoitotyön käytännössä

Hylätty = 0
- opiskelijan tiedonhankintataidot kansallisista tietokannoista ovat heikot
- opiskelija ei tiedä kuinka suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita näyttöön perustuen
- opiskelija ei osaa arvioida omaa ohjausosaamistaan hoitotyön käytännössä

Esitietovaatimukset

Opiskelu hoitotyön koulutusohjelmassa - opintojakso

Siirry alkuun