Skip to main content

Assessment of Support Needs and Client Work Practices (5cr)

Code: BZ00CI56-3001

General information


Enrollment
16.01.2020 - 31.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
Teachers
Marja-Liisa Saariaho
Katariina Perttula
Course
BZ00CI56

Evaluation scale

1-5

Objective

The student:
1. Is able to comprehensively assess, together with the client, the service and support needs, taking into consideration the client’s health and wellbeing, the living conditions, course of life, the ability to work and function, as well as the resources that are relevant when planning services according to the client’s needs.
2. Is able to implement, coordinate, record and assess the process of interdisciplinary case management.
3. Masters the practices and methods of interdisciplinary case management in changing work situations with clients.
4. Is able to consolidate the client’s and his/her family’s participation in the process of interdisciplinary case management.

Execution methods

- Expert lectures ( “contact platform”, website platform and /or video recording)
- Student collaborative group work and knowledge sharing (including describing the process of interdisciplinary case management (different client groups)).
- Learning assignments: 1) a preliminary assignment and 2) a learning assignment
- Counselling in a digital learning environment regarding learning, professional competence, and expertize development.
- Independent study and professional competence and expertize development (including familiarization with interdisciplinary case management projects’ final and evaluation reports).
- The decisions regarding the implementation manner of the study module is taken in cooperation with other universities of applied sciences.
- 2 face-to-face meetings or participants’ virtual working platforms.

Content

- The process of interdisciplinary case management and its phases
- Assessment of support needs and planning used in interdisciplinary case management
- Client participation
- Mapping social networks
- Fundamental methods used in interdisciplinary case management (client-oriented work, preventive work and early intervention and support, resource-based work, methods that promote participation)

Materials

Opintojakson keskeinen kirjallisuus:

- Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
- Liikanen, S-L. (2015). Palveluohjauksen käytäntöjä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 43–61. Helsinki: Edita.
- Piirainen, K. (2019). Sosiaalisen kuntoutuksen vastuullinen asiakasohjaus – nykytila ja tulevaisuus. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaamassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 38–55. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
- Vuokila-Oikkonen, P., Kylli, E. & Siira, T. (2019). Matalan kynnyksen palveluohjausta kehittämässä. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaa-massa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 124–136. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4

Oheiskirjallisuus:
- Autti-Rämö, I., Rajavaara, M. & Salminen, A-L. (2016). Kuntoutuminen.
- Blundo, R. & Simon, J. (2016) Solution focused case management. New York: Springer Publishing Company.
- Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus – lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edi-ta.
- Laaksonen. M., Kääriäinen, A., Penttilä, M., Tapola-Haapola, M., Sahala, H., Kärki, J. & Jäppinen, A. (2011). Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa. Opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen. (THL Raportti 54/2011). Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084983
- Näkki, P. & Sayed, T. (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialla. Helsinki. Edita. (sivut 25 – 42, 62–159)
- Piirainen, K. (2018). Kriisiavusta vastuulliseen asiakasohjaukseen. Opas sosiaalisen kuntoutuksen rakenteen ja prosessin haltuunottoon. (Diak Puheenvuoro 18). Diakonia-ammattikorkeakoulu: Helsinki. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-322-3
- Piirainen, K. (2018). Yhdenmukaisuutta ja tapauskohtaisuutta sosiaaliseen kuntoutukseen – Palveluohjaus julkisen toimijan ratkaisuna. Teoksessa H. Kostilainen & A. Nieminen (toim.). Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. (Diak Työelämä 13). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
- Räty, T. (2017). Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö.
- Sosiaali- ja terveysministeriö. Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. (Julkaisuja 2017:5).
- Virtanen, P., Smedberg, J., Nykänen, P., Stenvall, J. (2017). Palvelu- ja asiakastietojärjestelmien integraation vaikutukset sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Valtioneuvos-ton selvitys- ja tutkimustoiminta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan jul-kaisusarja 2/2017).
- Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluja käyttävät kehittämishanke http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/paljon-tukea-tarvitsevat

Teaching methods

- Expert lectures ( “contact platform”, website platform and /or video recording)
- Student collaborative group work and knowledge sharing (including describing the process of interdisciplinary case management (different client groups)).
- Learning assignments: 1) a preliminary assignment and 2) a learning assignment
- Counselling in a digital learning environment regarding learning, professional competence, and expertize development.
- Independent study and professional competence and expertize development (including familiarization with interdisciplinary case management projects’ final and evaluation reports).
- 2 face-to-face meetings or participants’ virtual working platforms.

Assessment criteria, approved/failed

Pass/ To Be Completed/ Fail

Pass
The student is familiar with the comprehensive assessment practices of clients’ support needs and services, and uses them in a client-oriented manner. The student is able to plan services according to clients’ support needs. The student is familiar with the process of interdisciplinary case management and implements the process in a client-oriented way. The student is able to apply the work practices and methods of interdisciplinary case management. The student understands the importance of the client, his/her family and social network in the process of interdisciplinary case management, and consolidates their participation in the process.

To Be Completed/ Fail
The competence targets mentioned above are not met.

Go back to top of page