Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5op)
Toteutuksen tunnus: BZ00CI56-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.01.2020 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Marja-Liisa Saariaho
- Katariina Perttula
- Opintojakso
- BZ00CI56
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Erikoistuja:
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muut-tuvissa tilanteissa
4.Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
Toteutustavat
- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. palveluohjausprosessin kuvaaminen (eri asiakasryhmät))
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)
- Opintojakson toteutustapaan liittyvät ratkaisut tehdään ammattikorkeakoulukump-panuuksissa
- 2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkkotyöskentely
?
Sisältö
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus:
- Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
- Liikanen, S-L. (2015). Palveluohjauksen käytäntöjä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 43–61. Helsinki: Edita.
- Piirainen, K. (2019). Sosiaalisen kuntoutuksen vastuullinen asiakasohjaus – nykytila ja tulevaisuus. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaamassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 38–55. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
- Vuokila-Oikkonen, P., Kylli, E. & Siira, T. (2019). Matalan kynnyksen palveluohjausta kehittämässä. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaa-massa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 124–136. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
Oheiskirjallisuus:
- Autti-Rämö, I., Rajavaara, M. & Salminen, A-L. (2016). Kuntoutuminen.
- Blundo, R. & Simon, J. (2016) Solution focused case management. New York: Springer Publishing Company.
- Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus – lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edi-ta.
- Laaksonen. M., Kääriäinen, A., Penttilä, M., Tapola-Haapola, M., Sahala, H., Kärki, J. & Jäppinen, A. (2011). Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa. Opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen. (THL Raportti 54/2011). Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084983
- Näkki, P. & Sayed, T. (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialla. Helsinki. Edita. (sivut 25 – 42, 62–159)
- Piirainen, K. (2018). Kriisiavusta vastuulliseen asiakasohjaukseen. Opas sosiaalisen kuntoutuksen rakenteen ja prosessin haltuunottoon. (Diak Puheenvuoro 18). Diakonia-ammattikorkeakoulu: Helsinki. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-322-3
- Piirainen, K. (2018). Yhdenmukaisuutta ja tapauskohtaisuutta sosiaaliseen kuntoutukseen – Palveluohjaus julkisen toimijan ratkaisuna. Teoksessa H. Kostilainen & A. Nieminen (toim.). Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. (Diak Työelämä 13). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
- Räty, T. (2017). Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö.
- Sosiaali- ja terveysministeriö. Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. (Julkaisuja 2017:5).
- Virtanen, P., Smedberg, J., Nykänen, P., Stenvall, J. (2017). Palvelu- ja asiakastietojärjestelmien integraation vaikutukset sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Valtioneuvos-ton selvitys- ja tutkimustoiminta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan jul-kaisusarja 2/2017).
- Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluja käyttävät kehittämishanke http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/paljon-tukea-tarvitsevat
Opetusmenetelmät
- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. palveluohjausprosessin kuvaaminen (eri asiakasryhmät))
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)
- 2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkkotyöskentely
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäy-täntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asi-akkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja pal-veluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen per-heensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.