Siirry suoraan sisältöön

Kehitysvaiheet ja kasvuolot lapsuusiässä, kirjallisuus (3op)

Toteutuksen tunnus: KF08DVV0610-7

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2015 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opettajat
Eeva-Kaija Martin
Opintojakso
KF08DVV0610

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa tunnistaa niitä tekijöitä, jotka ovat lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä, arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.

Sisältö

- lapsuutta kuvaavat teoriat
- lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät
- lapsen ja perheen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät
- perhe lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä, päivähoito ja sijaishuolto lapsen kasvu- ja kehitysympäristönä

Oppimateriaalit

Tentittään teos:
- Kronqvist, E?L.& Pulkkinen, M?L. 2007. Kehityspsykologia: matkalla muutokseen. WSOY, s. 1-194

sekä toinen seuraavista teoksista:
- Lasten erityishuolto ja ?opetus Suomessa. 2012. Jahnukainen, M (toim.)Tampere:Vastapaino

tai

- Lastensuojelun ytimissä. Bardy, M (toim.) 2009. THL

sekä toinen seuraavista teoksista:
- Kasvatusvuorovaikutus. Kirsti Karila?et al. (toim.) 2006.
Vastapaino

tai

- Rusanen, E.2011. Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura

Opetusmenetelmät

Kirjatentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

78 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa tunnistaa niitä tekijöitä, jotka ovat lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä , arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa selittää lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö-yhteisö- ja yhdyskuntatasolla .
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun , kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa arvioida monipuolisesti lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö- yhteisö ja yhdyskuntatasolla.

Esitietovaatimukset

Opintojakso on suunnattu niille sosiaalialan koulutusohjelman opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet sektoriopinnot tai tulevat suorittamaan ne lukuvuoden 2014-2015 aikana (oman sektorin kirjallisuutta ei voi suorittaa). Tentti suoritetaan yleisinä tenttipäivinä.

Siirry alkuun