Kirjastopalvelujen kehittäminen (4op)
Toteutuksen tunnus: KD18BPAM02-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 15.10.2019 - 31.01.2020
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 07.01.2020 - 31.05.2020
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 4 op
 
- Lähiosuus
 - 3 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 1 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
 
- Opettajat
 - Satu Salmela
 
- Opintojakso
 - KD18BPAM02
 
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-	esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
-	suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
-	arvioida kirjastopalvelujen laatua
                    
Sisältö
-	johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
-	strategisen suunnittelun prosessi
-	kirjastopalvelujen laadun arviointi
-	kirjastopalvelujen tuotteistaminen
-	palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
-	hankkeet kehittämisen välineinä
-	tulevaisuuden ennakointi
                    
Oppimateriaalit
- Hyötyä, tietoa, elämyksiä – kirjastojen vaikuttavuuden ulottuvuuksia. 2016. Helsinki: Kuntaliitto.
- Toimiva kunta. Hyvinvointia! Sivistystä! Elinvoimaa! 2017. Sallinen Sini, Majoinen Kaija ja Seppälä Jari (toim.). Helsinki: Suomen Kuntaliitto.
- Markless, S. & Streatfield, D. 2013. Evaluating the Impact of Your Library. Lontoo: Facet.
- Juntunen, A. & Saarti, J. 2010. Kirjaston johtaminen. Helsinki: Avain.
- SFS-ISO 16439:2016 Tieto ja dokumentointi. Kirjastojen vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät ja toimenpiteet.
- Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
- Almgren, P. & Jokitalo, P. 2010. Kirjasto 2011 : vaikutteita maailmalta. Helsinki: Avain.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
-	opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset 
-	opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
-	opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-	opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
-	opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä 
-	opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
-	opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
-	opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä 
-	opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman
                    
Esitietovaatimukset
Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet