Palveluohjaus (4op)
Toteutuksen tunnus: GERAPJ500-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2019 - 09.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2019 - 13.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Tua Niemelä
- Opintojakso
- GERAPJ500
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa. Opiskelija ymmärtää ja osaa toteuttaa eettistä ja osallistavaa kirjaamista.
Sisältö
- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja tasot
- kirjaaminen palveluohjauksessa
Oppimateriaalit
Autio, T. & Hyvärinen, S. (2009) Näkökulmia palveluohjaukseen. Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto ry. Julkaisuja 2/2009.
-ajankohtainen materiaali
Helminen J. toim. (2016) Sosiaaliohjaus. Lähtökohtia ja käytäntöjä
Sitra (2015) Palvelutori. Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille.
https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita