Siirry suoraan sisältöön

Toimintatutkimus (3op)

Toteutuksen tunnus: GERATK200-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2019 - 09.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Katariina Perttula
Opintojakso
GERATK200

Tavoitteet

Opiskelija tuntee työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän osaa tuottaa tietoa työelämän kehittämiseen yhdistämällä käytäntöä ja tutkimusta. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdessä työelämätahon ja/tai asiakkaiden kanssa toimintatutkimusta soveltavan ja eettisesti perustellun kehittämistoiminnan/-projektin.

Sisältö

- Toimintatutkimus, tutkimuksellinen kehittämistoiminta, palvelumuotoilu kehittämisen menetelmänä
- tiedon hankinta, kehittämistehtävän/-kysymyksen ja tavoitteen asettaminen, kehittämistyön eteneminen
- erilaiset tutkimuksellisen kehittämisen menetelmät ja aineistot
- kehittämisprosessin ja tulosten arviointi
- johtopäätösten tekeminen

Oppimateriaalit

-Heikkinen, H., Rovio, E. ja Syrjälä, L. (toim.) 2007. Toiminnasta tietoon. Kansanvalistusseura.
- Kananen, J. (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 176.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, tentti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla jonkun työelämän kehittämisen lähestymistavan tai menetelmän. Hän osaa käyttää toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyössään ja pystyy raportoimaan tulokset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyössään ja pystyy perustelemaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän osaa suunnitella kehittämistoimintaa/-projektin yhteistyössä työelämän ja/tai iäkkäiden asiakkaiden kanssa. Opiskelija kykenee analysoimaan toiminnallisesta prosessista eri menetelmin tuotettua tietoa ja pystyy perustelemaan, arvioimaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.

Esitietovaatimukset

Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät

Siirry alkuun