Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät (4op)

Toteutuksen tunnus: GERATK100-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2019 - 09.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2020 - 07.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Hilkka Latva-Somppi
Katariina Perttula
Opintojakso
GERATK100

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Määrälliset tutkimusmenetelmät -osuus
- Määrällisen tutkimuksen ominaispiirteet, käsitteet
- Kyselylomakkeet, Webropol-kyselyt
- SPSS-ohjelman käyttö määrällisen tutkimusaineiston analysoinnissa
- itsenäiset tehtäväsuoritukset
Laadulliset tutkimusmenetelmät:
- Laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja periaatteet
- Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruutavat
- Laadullisen tutkimusaineiston analyysitavat
- Tutkimuksen luotettavuus laadullisessa tutkimuksessa

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettiset, menetelmälliset ja eettiset lähtökohdat. Opiskelija osaa asettaa tutkimuksen lähestymistapaan sopivan kysymyksen. Hän osaa toteuttaa tutkimusprosessin laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa määrällisen tutkimuksen tutkimusprosessin, rakentaa aineistonkeruuvälineen ja käyttää SPSS -tilastointiohjelmaa. Opiskelija osaa tehdä ehdotuksia tutkimustiedon soveltamisesta vanhustyön käytäntöön.

Sisältö

- laadullisen ja määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kysymyksenasettelu, tutkimussuunnitelma ja ?prosessi
- tiedonkeruuvälineen suunnittelu, muuttujien mitta-asteikot, otanta
- laadullisten aineistojen keruun ja analyysin perusmenetelmät
- määrällisen aineiston analysointi SPSS ?tilastointiohjelmalla
- tulosten havainnollistaminen ja raportointi
- tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus, tiedon tuottaminen ja tulosten soveltaminen vanhustyön käytäntöön ja sen kehittämiseen

Oppimateriaalit

- Greasley, Pete (2008) Quantitative Data Analysis Using SPSS: An Introduction for Health and Social Sciences. Open University Press. (e-kirja).
- Heikkilä, Tarja (2014) Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
- Hirsjärvi, Sirkka & Hurme, H. Tutkimushaastattelu. teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
- Kananen, Jorma (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 176.
- Kananen, Jorma (2014) Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylä: Jyväskylän
ammattikorkeakoulun julkaisuja.
- Puusa, A & Juuti, P. 2011. Menetelmäviidakon raivaajat: perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan. Helsinki: JTO.
- Sarajärvi, Anneli & Tuomi, Jouni. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Helsinki:Tammi.
- Verkko-oppimisalustalla olevat materiaalit
-Muu opettajan jakama kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja verkko-opetus, itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyömäärä 104 h, josta
- Määrällliset tutkimusmenetelmät -osuuden kontaktiosuus 20 h ja itsenäisen työn osuus 32 h
- Laadulliset tutkimusmenetelmä -osuuden kontaktiopetus 20 h, itsenäisen työn osuus 32 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla laadullista ja määrällistä tutkimuksen lähestymistapaa ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa ohjauksessa tutkimusprosessin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija tietää tutkimuseettiset normit. Opiskelija osaa kuvata esimerkkejä tutkimustiedon soveltamista vanhustyön käytäntöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla laadullisen ja määrällisen tutkimuksen lähestymistapoja, kysymyksenasettelua ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa tutkimusprosessin ja huomioida eettiset tekijät. Hän osaa käyttää laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen soveltuvia tiedonkeruumenetelmiä sekä analysoida aineistoja SPSS-tilastointiohjelmalla sekä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tutkimuksen tuottamaa tietoa sekä tehdä johtopäätöksiä vanhustyön käytännön kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettisia, menetelmällisiä ja eettisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa toteuttaa ja perustella tutkimusprosessin. Hän osaa valita tutkimukseen soveltuvia aineistoja, suunnitella aineistonkeruuta ja analysoida aineistoja laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin sekä SPSS-tilastointiohjelmalla. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tulokset sekä tuottaa johtopäätöksiä käytännön vanhustyön kehittämiseen.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Siirry alkuun