Siirry suoraan sisältöön

Leikkivä lapsi ja liikkuva nuori (4op)

Toteutuksen tunnus: KG10BP046-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2019 - 09.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2020 - 24.01.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Pirkko Mäntykivi
Marjut Koskela
Fys Nimeämätön
Opintojakso
KG10BP046

Tavoitteet

Opiskelija
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa opiskellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa
- tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa suunnitellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa
- osaa kohdata luontevasti eri - ikäisiä lapsia ja nuoria ja oppii havainnoimaan ja analysoimaan heidän liikkumistaan ja toimintaansa
- osaa kertoa liikkumisen/ liikunnan merkityksestä lapsen ja nuoren kokonaiskehitykselle
- osaa ohjata eri-ikäisille lapsille leikki- ja liikuntatuokioita yksilö – ja ryhmätilanteissa

Sisältö

- Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- Lapsen ja nuoren kohtaaminen sekä toiminnan analysointi ja mittaaminen eri tilanteissa
- Lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevat toiminnot
- Terveysneuvonta perheen eri elämäntilanteissa
- Lapsen/nuoren leikin ja liikkumisen ohjaaminen

Oppimateriaalit

Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Edita.

Chamber, M.& Sugden,D. 2006. Early years movement skills: Description, Diagnosis and Intervention. Great Britain: Whurr Publishers.

Gallahue, D., Ozmun,J.& Goodway, J. 2012. Understanding motor development: Infants, Children, Adolescents, Adults. 7.uud.p. New York: The McGraw-Hill Companies.

Halme, T. 2008. Fyysismotorinen suorituskyky ja sitä selittävät tekijät 3-8- vuotiailla lapsilla. Jyväskylä: liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES

Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki: Liikuntatieteellinen seura ry.

Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys, ensimmäinen ikävuosi. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.

Salpa, P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi; kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi

Talvitie, U et al. 1998. Lasten karkeamotoristen taitojen arviointi fysioterapiassa. Jorvin karkeamotorinen testi 5-vuotiaille. Terveystieteen laitoksen julkaisuja. 7/1998. Jyväskylän yliopisto.

To-Mi. Toimintakyvyn mittarit. 2016.

UKK-instituutti: iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä: varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset 2016 +Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7–18-vuotiaille www.ukk-instituutti.fi

Wegloop, M.V. & Spliid, L. 2008. Leikitä vauvaa; liikuntaleikkejä 0-12 kuukauden ikäisille. helsinki:WSOY

Opetusmenetelmät

Luento-opetus, harjoitustunnit, seminaarit sekä verkko-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Äiti- vauvapäivät: Lapsen motorisen kehityksen havainnointi ja testaus, synnytyksen jälkeisen liikunnan ohjaus äideille

Päiväkoti-ikäisten lasten ohjaus: Motoristen taitojen ohjausta ja testausta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu ja ryhmätyöskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee (jonkin verran) tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita. Hän perustelee toimintaansa niukan teoriatiedon avulla. Hän löytää ohjattuna ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä työtehtävissä. Hän arvioi suppeasti / mekaanisesti osaamistaan omasta näkökulmastaan ja löytää joitain kehittämistarpeita. Opiskelija osaa pääosin toimia luontevasti eri ikäisten lasten / nuorten kanssa ja rohkaistuu olemaan vuorovaikutuksessa perheen kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Hän osaa perustella toimintaansa teoriatiedon avulla. Opiskelija löytää ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä tavanomaisissa työtehtävissä. Hän arvioi omaa toimintaansa ja havaitsee siinä kehittämistarpeita. Opiskelija osaa toimia luontevasti eri ikäisten lasten /nuorten kanssa ja ottaa huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Opiskelija perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen. Hän löytää ratkaisuja uusissa yllättävissä tilanteissa ja arvioi oma-aloitteisesti omaa toimintaansa sekä esittää hyväksyttäviä kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen.

Siirry alkuun