Siirry suoraan sisältöön

Puheviestintä (2op)

Toteutuksen tunnus: KF08AVI0600-42

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.05.2016 - 05.06.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Helena Sarvikas
Opintojakso
KF08AVI0600

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yhteisö- ja asiakasviestinnän merkityksen ammatillisessa viestinnässä. Hän osaa viestiä asiantuntevasti ja ymmärrettävästi huomioon ottaen viestintätilanteen vaatimukset. Hän hallitsee puhetilanteen vaikuttamisen keinot. Opiskelija kykenee huomioimaan viestinnän kulttuuritaustaisen luonteen ja toimimaan yhteistyössä myös eri kulttuuria edustavien ihmisten kanssa. Hänellä on valmiudet viestintäosaamisen kehittämiseen.

Sisältö

Yleiset ammatilliset viestintätaidot: kuunteleminen, dialogitaidot, puheenvuoron käyttäminen, perusteleminen, argumentoiminen, vaikuttaminen, perehdyttäminen.
- Keskustelut:palaveri, neuvottelu, kokous, kehityskeskustelu, väittely
Asiakasviestintätaidot: neuvonnan ja ohjauksen kieli, kielen kehittyminen, puheen tuottamisen fysiologia, puheen ja äänen häiriöt, puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät

Oppimateriaalit

- Roivas, M.&Karjalainen, A-L. 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Lisäksi muu opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali.
- Opintojaksoon liittyviä materiaaleja ja tehtäviä Moodle2:ssa.

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelut, yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Vuorovaikutustilanteen havainnointi ja sen raportointi kirjallisesti. Yhteistoiminnallinen oppiminen. Osittainen integrointi ammattiaineisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 22 t, itsenäinen opiskelu 30 t.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa yhteisö- ja asiakasviestinnän piirteitä. Hän toimii erityyppisissä viestintätilanteissa lähettäjälähtöisesti. Hän osallistuu niukasti viestintätilanteisiin.
Taso 3-4:
Opiskelija ymmärtää yhteisö- ja asiakasviestinnän sisällön ja merkityksen sanoman lähettäjän ja vastaanottajan näkökulmasta. Hän tunnistaa puheviestinnän lajien ominaispiirteitä ja osallistuu puheviestintätilanteisiin. Hän osaa hyödyntää ulkoista ja sisäistä viestintää. Hän käyttää voimaannuttavaa puherekisteriä sekä hyödyntää neuvonnan ja ohjauksen kieltä asiakkaan kohtaamisessa.
Taso 5:
Opiskelija toimii osaavasti kaikenlaisissa yhteisö- ja asiakasviestinnän tilanteissa. Hän arvioi ja kehittää vuorovaikutusta sekä viestinnällistä toimintaympäristöä. Hän osallistuu aktiivisesti puhetilanteisiin ja ottaa huomioon vuorovaikutustilanteen vaatimukset. Hän hallitsee asiakasviestinnän keinot työskennellessään eri kohdetyhmien kanssa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun