Siirry suoraan sisältöön

Rehut ja ruokinta (5op)

Toteutuksen tunnus: KA01BKOTU11-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.04.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2019 - 20.10.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Agrologi (AMK)
Opettajat
Samu Palander
Jussi-Matti Kallio
Teija Rönkä
Opintojakso
KA01BKOTU11

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee rehujen ravintoaineet ja ruoansulatuksen toiminnan sekä niiden merkityksen. Hän tuntee ruokinnansuunnittelun pääperiaatteet ja tavoitteet ja osaa arvioida ruokinnan onnistumista käytännössä. Hän osaa arvioida rehuannoksen komponenttien suhteellisen osuuden muutoksen vaikutusta ravintoaineiden saantiin ja rehuannoksen koostumukseen. Hän osaa laskea eläimen rehuntarpeen vuoden tai koko kasvatuskauden ajalle. Hän osaa selittää tuotantoeläinten ruokinnassa käytettyjen koneiden ja laitteiden toiminnan, tuntee teknologian ja rehuvalintojen vuorovaikutuksen sekä osaa valita sopivan teknologian esimerkkikohteeseen

Sisältö

Ravintoaineet ja niiden kemian pääpiirteet, ruoansulatus, ruokinnansuunnittelu ja sen yhteys eläimen terveyteen ja hyvinvointiin, ruokinnan onnistumisen seurantakeinot, ruokintateknologia.

Oppimateriaalit

Kyntäjä, J. ym. 2010. Lypsylehmän ruokinta. ProAgria keskusten liitto.
Siljander-Rasi ym. 2006. Sikojen ruokinta ja hoito.ProAgria Keskusten liitto.
Tauriainen, S. 2006. Naudanlihantuotanto. OPH.
Järvenpää, M., Savela, P. & Harmoinen, T. (toim) 2014. Tekonologian hyödyntäminen maatilalla. Tieto tuottamaan 140. ProAgria Keskusten Liitto.
Rehutaulukot ja ruokintasuositukset verkkopalvelu, Luke.
Saatavuus: https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Rehutaulukot
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot ja oppimistehtävät (osin ryhmäopetuksena).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 133 h. Työjärjestyksessä oleva opetus 30 h ja itsenäinen opiskelu 103 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa esittää erilaisten ruuansulatuskanavien rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin. Hän osaa nimetä ravintoaineet sekä laatia yksinkertaisia laskelmia rehuntarpeesta. Hän osaa luetella keskeiset ruokinnan onnistumisen seurantakeinot. Hän osaa selittää tavallisimmat ruokintateknologiset ratkaisut.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää eläimen ruuansulatuksen, ravintoaineiden kemian pääpiirteiden ja käytännön rehuvalintojen yhteyden. Hän osaa laskea rehuannoksen sisältämän ravintoaineiden määrän ja pitoisuudet sekä verrata niitä ruokintasuosituksiin ja muihin annettuihin ohjearvoihin. Hän osaa soveltaa valmiita ruokintasuunnitelmia käytäntöön. Hän osaa selittää, kuinka ruokinnan onnistumista voidaan seurata. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja ja osaa sovittaa teknologiaa yhteen rehuvalintojen kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ravitsemuksen biologista merkitystä eläimelle. Hän osaa suunnitella erilaisista rehukomponenteista koostuvia rehuannoksia ja laskea eläinten vuosittaisen tai koko kasvatuskauden rehuntarpeen. Hän osaa arvioida toteutetun ruokinnan onnistumista käytännössä. Hän osaa vertailla ja arvottaa erilaisia ruokintateknologioita sekä kykenee mitoittamaan ja valitsemaan tilanteeseen sopivan ratkaisun.

Siirry alkuun