Lasten- ja nuortenkirjastotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: KD18CLNK02-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.10.2019 - 01.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
- Opettajat
- Sari Mäkinen-Laitila
- Opintojakso
- KD18CLNK02
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan jaksojen 3-4 aikana. Se alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 20.
Tavoitteet
Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan nykytilanteen. Hänellä on yleiskuva suomalaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lasten- ja nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lasten- ja nuortenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.
Sisältö
- Lasten- ja nuortenosastojen kokoelmat ja aineistot
- Lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
- Lapset ja nuoret asiakkaina sekä muut kirjaston lasten- ja nuortenosaston tärkeät asiakasryhmät
- Lasten ja nuorten osallistaminen palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
- Kirjaston ja koulun yhteistyö, muut yhteistyötahot
- Lastenkirjastotyön historia
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksossa toteutetaan aktivoivaa verkkopedagogiikkaa. Verkkotapaamiset koostuvat luento-osuuksista, keskusteluista ja oppimistehtävistä, joiden avulla rakennetaan yhteistä näkymystä opittavasta asiasta. Opintojaksosta tuotetaan oppimispäiväkirja. Opintojaksoon sisältyy myös käytännön työmuotojen harjoittelua aidossa työympäristössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy työelämäyhteistyötä siten, että osallistujat tekevät osan oppimistehtävistä (satutuokion pito, kirjavinkkaus) valitsemassaan kirjastoympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on 130 h, josta verkkotapaamiset 30 h ja itsenäinen työskentely 100 h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Numeerinen arviointi asteikolla 0-5.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeimmät tehtävät. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot erimerkiksi koulun kanssa. Hän osaa nimetä joitakin menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida lasten- ja nuortenkirjastotyötä ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa monipuolisesti pohtia lasten- ja nuortenkirjastotyön nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa kehittää uusia menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Esitietovaatimukset
Suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut opintojakson Lasten- ja nuortenkirjallisuus.