Siirry suoraan sisältöön

Kokoelmien kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: KD18BKAM02-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2019 - 29.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Satu Salmela
Opintojakso
KD18BKAM02

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmien laatua

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkostot: kirja-aineisto, lehdet, ääni- ja kuvatallenteet, elektroniset julkaisut
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien organisointi käyttäjille
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien laatu ja arviointimenetelmät

Oppimateriaalit

- Wilen, R. & Kortelainen, T. 2007. Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet. Yliopistopaino.
- Johnson, P. 2014. Fundamentals of collection development and management. ALA.
- Evans, G.E. 2005. Developing library and information center collections. Libraries Unlimited.
- Kirja muuttuvassa tietoympäristössä. 2014. Markku Löytönen , Tommi Inkinen & Anne Rutanen (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat ry. [Verkkokirja].
- Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, harjoituksista, ryhmätyöskentelystä sekä tentistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa
- tehdä opinnon tehtävät ohjeiden mukaan
- hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- raportoida tehtävänsä kirjallisesti ja suullisesti
- osaa nimetä erilaisten julkaisutyyppien kustannuskentän ja jakeluketjun keskeiset toimijat
- selostaa kokoelmatyön eri vaiheet
- selostaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa
- tehdä opinnon tehtävät itsenäisesti ja ryhmässä hankkimaansa tietoa soveltaen
- hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- raportoida tehtävänsä sujuvasti kirjallisesti ja suullisesti
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
- selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa
- tehdä opinnon tehtävät itsenäisesti ja vastuullisesti ryhmässä hankkimaansa tietoa soveltaen ja arvioiden
- hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- raportoida tehtävänsä sujuvasti kirjallisesti ja suullisesti
- esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä
- osaa esitellä julkaisutuotantoa niin, että esittelystä välittyy kokonaisvaltainen kuva julkaisujen tuotannosta
- analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- arvioida kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä

Esitietovaatimukset

Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet.

Siirry alkuun