Lasten- ja nuortenkirjastotyö (5op)
Opintojakson tunnus: KH18CLNK02
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan nykytilanteen. Hänellä on yleiskuva suomalaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lasten- ja nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lasten- ja nuortenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.
Sisältö
- Lasten- ja nuortenosastojen kokoelmat ja aineistot
- Lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
- Lapset ja nuoret asiakkaina sekä muut kirjaston lasten- ja nuortenosaston tärkeät asiakasryhmät
- Kirjaston ja koulun yhteistyö, muut yhteistyötahot
- Lastenkirjastotyön historia
Esitietovaatimukset
Suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut opintojakson Lasten- ja nuortenkirjallisuus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeimmät tehtävät. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot erimerkiksi koulun kanssa.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida lasten- ja nuortenkirjastotyötä ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä.
Kiitettävä (5)
Opiskelija Osaa monipuolisesti pohtia lasten- ja nuortenkirjastotyön nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä.
Oppimateriaalit
IFLA 2003. Guidelines for Children´s Libraries Services.
Saatavana: http://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/guidelines-for-childrens-libraries-services-en.pdf
IFLA 2006. Guidelines for Library Services for Young Adults.
Saatavana: http://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/ya-guidelines2-en.pdf
Mediakasvatus kirjastossa. 2009. Toim. Seppo Verho. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=89471
Mäkelä, Marja-Leena. 2003. Kirjavinkkarikirja. Helsinki: BTJ.
Saatavuus: http://tiny.cc/nbd5kx
Nuortenkirjastotyön käsikirja. 2007.Toim. Raisa Alameri-Sajama. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80481
Higgins, Susan E. 2007. Youth Services and Public Libraries. Chandos Publishing.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=89975
Urban teens in the library: research and practice. D. E. Agosto & S. Hughes-Hassell (eds.). American Library Association 2010.
Saatavana: http://libts.seamk.fi:2048/login?url=http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/reader.action?ppg=1&docID=10482275&tm=1408968616623 (Ebrary)
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutustavat
Luennot, ryhmätyöt, erilaisten työmuotojen käytännön harjoitukset (esim. satutuokiot, kirjavinkkaus ja pienimuotoisten tapahtumien järjestäminen).
Lisätiedot
Opintojakso sisältää kirjastossa, koulussa tai päiväkodeissa toteutettavia käytännön harjoituksia.