Siirry suoraan sisältöön

Lasten- ja nuortenkirjastotyö (5op)

Opintojakson tunnus: KH18CLNK02

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan nykytilanteen. Hänellä on yleiskuva suomalaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lasten- ja nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lasten- ja nuortenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.

Sisältö

- Lasten- ja nuortenosastojen kokoelmat ja aineistot
- Lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
- Lapset ja nuoret asiakkaina sekä muut kirjaston lasten- ja nuortenosaston tärkeät asiakasryhmät
- Kirjaston ja koulun yhteistyö, muut yhteistyötahot
- Lastenkirjastotyön historia

Esitietovaatimukset

Suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut opintojakson Lasten- ja nuortenkirjallisuus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeimmät tehtävät. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot erimerkiksi koulun kanssa.

Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida lasten- ja nuortenkirjastotyötä ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä.

Kiitettävä (5)
Opiskelija Osaa monipuolisesti pohtia lasten- ja nuortenkirjastotyön nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä.

Oppimateriaalit

IFLA 2003. Guidelines for Children´s Libraries Services.
Saatavana: http://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/guidelines-for-childrens-libraries-services-en.pdf

IFLA 2006. Guidelines for Library Services for Young Adults.
Saatavana: http://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/ya-guidelines2-en.pdf

Mediakasvatus kirjastossa. 2009. Toim. Seppo Verho. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=89471

Mäkelä, Marja-Leena. 2003. Kirjavinkkarikirja. Helsinki: BTJ.
Saatavuus: http://tiny.cc/nbd5kx

Nuortenkirjastotyön käsikirja. 2007.Toim. Raisa Alameri-Sajama. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80481

Higgins, Susan E. 2007. Youth Services and Public Libraries. Chandos Publishing.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=89975

Urban teens in the library: research and practice. D. E. Agosto & S. Hughes-Hassell (eds.). American Library Association 2010.
Saatavana: http://libts.seamk.fi:2048/login?url=http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/reader.action?ppg=1&docID=10482275&tm=1408968616623 (Ebrary)

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutustavat

Luennot, ryhmätyöt, erilaisten työmuotojen käytännön harjoitukset (esim. satutuokiot, kirjavinkkaus ja pienimuotoisten tapahtumien järjestäminen).

Lisätiedot

Opintojakso sisältää kirjastossa, koulussa tai päiväkodeissa toteutettavia käytännön harjoituksia.

Siirry alkuun