Kuluttajakäyttäytyminen (3op)
Opintojakson tunnus: KD07BMMA170
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin päätöksentekoon liittyviä johtopäätöksiä kuluttajatiedon perusteella.
Sisältö
- suomalainen kulutusyhteiskunta
- kuluttajan käyttäytyminen yksilönä ja ryhmän jäsenenä
- kuluttajatiedon keruu
- tarpeet, motiivit, arvot, asenteet ja sidonnaisuus
- kuluttajan osto- ja päätöksentekoprosessi
- erilaiset kuluttajatyypit, kulttuurit, alakulttuurit ja elämäntyylit
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin opinnot virtuaaliyritystoiminnassa, Markkinoinnillinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin päätöksentekoon liittyviä johtopäätöksiä kuluttajatiedon perusteella.
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä.
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät.
Oppimateriaalit
- Solomon, M. & Bamossy, G. & Askegaard, S. & Hogg, M. (2006). Consumer Behaviour -European Perspective
Saatavuus: http://tiny.cc/s2mxkx
- oheismateriaalia luennoitsijan ilmoituksen mukaan
Toteutustavat
- luennot ja ryhmätöiden esitykset
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely