Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu: Kehittävä asiantuntijuus (3op)

Opintojakson tunnus: BE00DY17

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämän tarpeisiin liittyvän kehittämistehtävän
- valita kehittämistehtävään soveltuvat menetelmät kehittämistarpeen ja -tavoitteen mukaisesti sekä osaa perustella valintansa käyttäjien tarpeet huomioiden
- hankkia, soveltaa, arvioida ja jakaa tutkimustietoa ja ammattitaitoa
- huomioida kestävän kehityksen näkökulman kehittämisessä.
- kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan sekä osaa kuvata ja arvioida niitä analyyttisesti raportoidessaan.

Sisältö

- työelämäyhteistyö ja kehittämistehtävän suunnittelu kestävä kehitys huomioiden
- kehittämismenetelmien valinta ja perustelu
- sosionomin ammattialan palvelumallien, tuotteiden tai menetelmien kehittäminen organisaatioissa, hankkeissa tai projekteissa.
- kehittämisprosessin toteutuksen arviointi ja raportointi
- oman toiminnan kehittäminen ja reflektointi

Esitietovaatimukset

Pääosin sosionomitutkinnon 1. ja 2. lukuvuoden opinnot.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kehittämistehtävän aktiivisessa yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, työelämän ja käyttäjien tarpeet huomioiden. Valitsee tarkoituksenmukaisen menetelmän ja perustelee valintansa kehittämistarpeen ja -tavoitteen mukaisesti. Osaa perustella valintojaan ajankohtaisten lähteiden pohjalta. Huomioi kestävän kehityksen kehittämistehtävän suunnittelussa sekä toteuttamisessa. Arvioi omaa toimintaansa, organisointia ja päätöksentekoa.

Hylätty:
Opiskelija ei suunnittele eikä toteuta kehittämistehtävää aktiivisessa yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, eikä huomioi työelämän ja käyttäjien tarpeita. Opiskelija ei valitse tarkoituksenmukaista menetelmää eikä perustele valintojaan kehittämistarpeen ja -tavoitteen mukaisesti. Opiskelija ei perustele valintojaan ajankohtaisten lähteiden pohjalta. Opiskelija ei huomioi kestävän kehityksen periaatteita kehittämistehtävän suunnittelussa eikä toteuttamisessa. Opiskelija ei arvioi omaa toimintaansa, organisointia eikä päätöksentekoa.

Siirry alkuun