Harjoittelu: Kehittävä asiantuntijuus (3op)
Opintojakson tunnus: BE00DY17
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämän tarpeisiin liittyvän kehittämistehtävän
- valita kehittämistehtävään soveltuvat menetelmät kehittämistarpeen ja -tavoitteen mukaisesti sekä osaa perustella valintansa käyttäjien tarpeet huomioiden
- hankkia, soveltaa, arvioida ja jakaa tutkimustietoa ja ammattitaitoa
- huomioida kestävän kehityksen näkökulman kehittämisessä.
- kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan sekä osaa kuvata ja arvioida niitä analyyttisesti raportoidessaan.
Sisältö
- työelämäyhteistyö ja kehittämistehtävän suunnittelu kestävä kehitys huomioiden
- kehittämismenetelmien valinta ja perustelu
- sosionomin ammattialan palvelumallien, tuotteiden tai menetelmien kehittäminen organisaatioissa, hankkeissa tai projekteissa.
- kehittämisprosessin toteutuksen arviointi ja raportointi
- oman toiminnan kehittäminen ja reflektointi
Esitietovaatimukset
Pääosin sosionomitutkinnon 1. ja 2. lukuvuoden opinnot.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kehittämistehtävän aktiivisessa yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, työelämän ja käyttäjien tarpeet huomioiden. Valitsee tarkoituksenmukaisen menetelmän ja perustelee valintansa kehittämistarpeen ja -tavoitteen mukaisesti. Osaa perustella valintojaan ajankohtaisten lähteiden pohjalta. Huomioi kestävän kehityksen kehittämistehtävän suunnittelussa sekä toteuttamisessa. Arvioi omaa toimintaansa, organisointia ja päätöksentekoa.
Hylätty:
Opiskelija ei suunnittele eikä toteuta kehittämistehtävää aktiivisessa yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, eikä huomioi työelämän ja käyttäjien tarpeita. Opiskelija ei valitse tarkoituksenmukaista menetelmää eikä perustele valintojaan kehittämistarpeen ja -tavoitteen mukaisesti. Opiskelija ei perustele valintojaan ajankohtaisten lähteiden pohjalta. Opiskelija ei huomioi kestävän kehityksen periaatteita kehittämistehtävän suunnittelussa eikä toteuttamisessa. Opiskelija ei arvioi omaa toimintaansa, organisointia eikä päätöksentekoa.