Harjoittelu: Syventävä harjoittelu (10op)
Opintojakson tunnus: BE00DY15
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- syventää ammatillista osaamistaan valitsemassaan sosiaali-, terveys- ja työllisyyspalveluiden tai sivistystoimen toimintaympäristössä.
- soveltaa harjoittelussaan valitsemansa ilmiön keskeistä teoriaa, työtä ohjaavaa lainsäädäntöä, säädöksiä, sosiaalialan arvoja sekä eettisiä periaatteita sosionomin näkökulmasta.
- määritellä ne ammatilliset kompetenssit, joissa hän haluaa syventää osaamistaan.
- kehittää omaa toimintaansa, organisointi- ja päätöksentekotaitojaan kestävä kehitys huomioiden.
- syventää osaamistaan toimimalla aktiivisesti harjoittelupaikkansa asiantuntija- ja asiakastyön verkostoissa.
- havainnoida sosiaalialan ilmiöitä ja niiden yhteyksiä yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja päätöksentekoon.
- tekee aktiivista urasuunnittelua ja reflektoi ammatillista osaamistaan.
Sisältö
- ammatilliset kompetenssit
- suositukset, lainsäädäntö ja säädökset
- arvot, eettiset periaatteet
- sidosryhmät ja verkostoyhteistyö
- kestävä kehitys
- ammatillinen reflektointi ja urasuunnittelu
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna harjoittelu:
Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija soveltaa harjoittelussa sosiaalialan keskeisiä teorioita ja lainsäädäntöä, eettisiä periaatteita noudattaen. Hän perustelee kompetenssivalintansa ammatillisen osaamistarpeensa ja urasuunnittelun näkökulmasta sekä analysoi niiden toteutumista. Opiskelija kehittää omaa toimintaansa ja osoittaa organisointi- ja päätöksentekotaitoja, huomioiden kestävän kehityksen näkökulmat. Hän toimii aktiivisesti asiantuntija- ja asiakastyön verkostoissa. Opiskelija tarkastelee sosiaalialan ilmiöitä kriittisesti ja analyyttisesti osaa liittää ne yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja päätöksentekoon. Opiskelija osoittaa reflektointitaitoja ja arvioi ammatillista kehittymistään.
Hylätty:
Opiskelijan kyky soveltaa harjoittelussa sosiaalialan keskeisiä teorioita ja lainsäädäntöä on puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella kompetenssivalintojaan ammatillisen osaamistarpeen ja urasuunnittelun näkökulmasta ja niiden toteutumisen analysointi on haasteellista. Opiskelija ei osoita organisointi- ja päätöksentekotaitoja ja eikä pyri aktiivisesti verkostoitumaan asiantuntija- ja asiakastyön yhteistyössä. Opiskelija on haastavaa nähdä sosiaalialan ilmiöitä kriittisesti ja analyyttisesti eikä liitä niitä yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja päätöksentekoon. Opiskelija on vaikea kehittää omaa toimintaansa, koska reflektointitaidoissa on puutteita