Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (3op)

Opintojakson tunnus: BE00DX05

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- nimetä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- määritellä tutkimusetiikan merkityksen tutkimuksen teossa
- tunnistaa argumentoinnin periaatteet ja soveltaa niitä tutkimusten analyyttiseen tarkasteluun.
- määritellä tekoälyn eettistä hyödyntämistä tutkimus- ja kehittämistyössä

Sisältö

- tieteellisen tiedon ominaispiirteet (ajattelu ja arkiajattelu)
- tutkimuksen eettisyys
- keskeiset tutkimusmenetelmälliset lähestymistavat
- tutkimuksen peruskäsitteet
- tutkimusprosessin ja -raportin vaiheet (toiminnallinen opinnäytetyön, tutkimuksellinen kehittämistyö)
- kehittämistyön piirteet sekä tutkiva ja kehittävä työote työelämässä
- tieteellinen argumentointi
- tekoälyn eettinen hyödyntäminen

Esitietovaatimukset

Viestintätaidot 4 op

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteet ja näiden välisen eron sekä teoriassa ja käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.

Hylätty:
Opiskelija ei tunnista arkitiedon ja tieteellisen tiedon välistä eroa eikä tieteellisen tiedon merkitystä kehittämistyössä. Hän ei osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita eikä tunnista raportoinnin eri vaiheita. Opiskelija ei hallitse tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän ei tunnista kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta eikä niiden välistä eroa teoriassa ja käytännössä. Opiskelija ei osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteitä eikä ymmärrä sen merkitystä tutkimustyössä.

Siirry alkuun