Työhön kuntoutuminen (3op)
Opintojakson tunnus: BE00DU29
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- määritellä työttömyyden käsitteitä sekä tunnistaa työllisyyden hoidon toimijoita
- tunnistaa eri asiakasryhmien työllistymiseen liittyviä erityistarpeita sekä työttömyyteen liittyviä rakenteita
- erotella työttömien työnhakijoiden työllistymisen tavoitteita ja mahdollisuuksia
- selittää valmennuksellisen työotteen ideaa ja perustella moniammatillisen yhteistyön merkitystä työttömien palveluissa
- tunnistaa keskeisiä työvalmennuksen toimintaympäristöjä sekä työ- ja toimintakyvyn arviointikäytäntöjä.
Sisältö
- työttömyyden keskeiset käsitteet
- työnhakijan palveluprosessi
- työllisyyden hoidon toimijat
- valmennuksellinen työote
- moniammatillinen yhteistyö
- työ- ja toimintakyvyn arviointikäytännöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa joitain työttömyyden käsitteitä, työllisyyden hoidon toimijoita ja työllistymiseen liittyviä haasteita. Opiskelija osaa kuvailla valmennuksellisen työotteen ideaa ja moniammatillisen yhteistyön merkitystä työttömien palveluissa. Opiskelija nimeää yksittäisiä työvalmennuksen toimintaympäristöjä sekä työ- ja toimintakyvyn arviointikäytäntöjä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa keskeisiä työttömyyden käsitteitä, työllisyyden hoidon toimijoita ja erityisryhmien työllistymisen haasteita sekä osaa nimetä ja yhdistää niiden taustatekijöitä. Opiskelija osaa tarkastella valmennuksellisen työotteen ideaa monipuolisesti ja jäsentää moniammatillisen yhteistyön merkitystä työttömien palveluissa. Opiskelija tunnistaa työvalmennuksen toimintaympäristöjä sekä työ- ja toimintakyvyn arviointikäytäntöjä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija määrittelee kattavasti keskeisiä työttömyyden käsitteitä ja työllisyyden hoidon toimijoita. Opiskelija analysoi ja arvioi asiakasryhmien työllistymisen haasteita monipuolisesti ja kriittisesti. Opiskelija osaa selittää syvällisesti työttömyyden taustatekijöitä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Opiskelija osaa analysoida valmennuksellisen työotteen ideaa monipuolisesti ja perustelee moniammatillisen yhteistyön merkitystä työttömien palveluissa. Opiskelija tarkastelee laaja-alaisesti työvalmennuksen toimintaympäristöjä sekä työ- ja toimintakyvyn arviointikäytäntöjä.