Henkilöstöjohtaminen (4op)
Opintojakson tunnus: BE00DU07
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tuntee henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja siihen liittyvää lainsäädäntöä sosiaalialalla
- tunnistaa johtamisen ja työhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä
- tunnistaa johtamisen osa-alueita
- tunnistaa henkilöstön asiantuntijuuden ja osaamisen arvioinnin roolin organisaatioissa
- selittää henkilöstösuunnitelman laatimisen ja rekrytoinnin yhteyden
- tunnistaa työelämätaitojen merkityksen johtamisen ja työyhteisön toimivuuden kannalta.
- arvioida valmiuksiaan toimia työyhteisön esihenkilönä.
Sisältö
- henkilöstöhallinnon periaatteet ja lainsäädäntö
- lähijohtaminen ja työn organisoiminen
- osaamisen ja asiantuntijuuden tunnistamien
- työhyvinvointi, työnohjaus, kehityskeskustelut, mentorointi
- henkilöstösuunnittelu, rekrytointi, perehdyttäminen
- oman työn kehittäminen, itsensä johtaminen
- organisaation kestävä kehitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Opiskelija osaa kuvata johtamisen ja työhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa henkilöstön asiantuntijuuden ja osaamisen roolin strategisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa selittää henkilöstösuunnitelman ja rekrytoinnin yhteyden perustasolla. Opiskelija tunnistaa työelämätaitojen merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Opiskelija osaa kuvata johtamisen ja työhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa selittää ja arvioida henkilöstön asiantuntijuuden ja osaamisen roolia strategisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa selittää ja kuvata henkilöstösuunnitelman ja rekrytoinnin välistä yhteyttä. Opiskelija tunnistaa työelämätaitojen merkityksen johtamisen ja työyhteisön toimivuuden kannalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata henkilöstöhallinnon perusperiaatteet ja osaa soveltaa siihen liittyvää lainsäädäntöä. Opiskelija osaa analysoida johtamisen ja työhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa ja arvioi henkilöstön asiantuntijuuden ja osaamisen roolia strategisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata ja anaysoida henkilöstösuunnitelman ja rekrytoinnin välistä yhteyttä. Opiskelija osaa arvioida työelämätaitojen merkitystä johtamisen ja ymmärtää niiden vaikutuksen työyhteisön toimivuuteen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
1-5