Skip to main content

Kestävä Hyvinvointi ja tiedonhankinta / Hyvinvointi ja kestävä tiedonhankinta (5cr)

Course unit code: BE00DU04

General information


Credits
5 cr

Objective

Opiskelija
- osaa selittää hyvinvoinnin käsitteellistä perustaa
- osaa määritellä kokonaisvaltaisen ja kestävän hyvinvoinnin keskeiset osa-alueet
- tunnistaa hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- tunnistaa erityistä tukea tarvitsevien ihmisten arkea ja elämänlaatua sekä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa esitellä SEAMKin kirjasto- ja tietopalvelut
- osaa nimetä sosiaali- ja terveysalan kannalta tärkeitä tiedontuottajia ja tiedonlähteitä
- osaa käyttää SEAMKin kirjaston tarjoamia ja muita sosiaali- ja terveysalan kannalta keskeisiä tietokantoja ja verkkopalveluja
- osaa nimetä tiedontarpeitaan ja valita niihin soveltuvia tiedonlähteitä
- osaa soveltaa löytämäänsä tietoa, arvioida sitä ja kehittää tiedonhakuaan
- osaa soveltaa SEAMKin kirjallisten töiden ohjetta.

Content

- kokonaisvaltainen hyvinvointi
- kestävä hyvinvoinnin edistäminen
- yksilön ja yhteisön hyvinvointia vahvistavat ja heikentävät tekijät
- erityistä tukea tarvitsevien arki ja elämänlaatu
- kirjasto- ja tietopalvelut SeAMKissa
- sosiaali- ja terveysalan kannalta keskeiset tiedonlähteet
- sosiaali- ja terveysalan tiedontuottajat
- tiedon arviointi, käyttö ja soveltaminen

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa määritellä hyvinvoinnin käsitteen ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa ihmisen arkeen ja koettuun hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa etsiä ammattialan tiedonlähteitä annetun teeman puitteissa. Opiskelija osaa esitellä SEAMKin kirjasto- ja tietopalvelut. Opiskelija osaa pääpiirteittäin soveltaa SEAMKin kirjallisten töiden ohjeita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa tulkita ja antaa esimerkkejä hyvinvointiin ja elämänlaatuun vaikuttavista tekijöistä yksilö- ja yhteisötasolla. Opiskelija osaa selittää elinolojen vaikutuksia ihmisen arkeen ja koettuun hyvinvointiin. Opiskelija osaa selittää miten työ, terveys, erilaiset sairaudet, ikääntyminen ja vammaisuus muokkaavat ihmisen hyvinvointia, koettua hyvinvointia ja toimintakykyä. Opiskelija osaa etsiä ja käyttää ammattialana tiedonlähteitä annetun teeman puitteissa. Opiskelija osaa esitellä SEAMKin kirjasto- ja tietopalvelut ja osaa nimetä sosiaali- ja terveysalan kannalta tärkeitä tiedontuottajia ja tiedonlähteitä. Opiskelija osaa soveltaa huolellisesti SEAMKin kirjallistentöiden ohjetta tehtävissään.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa perustella ja analysoida hyvinvointiin ja elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Opiskelija osaa vertailla ja nähdä ristiriitoja hyvinvointiin ja elinoloihin vaikuttavien tekijöiden välillä ja osaa antaa esimerkkejä ja arvioida hyvinvointia edistäviä tekijöitä myös globaaleina kysymyksinä. Opiskelija osaa etsiä ja käyttää ammattialana tiedonlähteitä annetun teeman puitteissa. Opiskelija osaa esitellä SEAMKin kirjasto- ja tietopalvelut ja osaa nimetä sosiaali- ja terveysalan kannalta tärkeitä tiedontuottajia ja tiedonlähteitä. Opiskelija osaa soveltaa sujuvasti ja huolellisesti SEAMKin kirjallistentöiden ohjetta tehtävissään. Opiskelija osaa tulkita löytämäänsä tietoa sujuvasti, arvioida sitä kriittisesti ja kehittää tiedonhakuaan.

Go back to top of page