Johtaminen, laadunhallinta ja yrittäjyys eri organisaatioissa (4op)
Opintojakson tunnus: BB00DL35
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 4 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija: 
- osaa määritellä ja selittää strategisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen sisältäen työhyvinvoinnin johtamisen peruskäsitteitä ja tavoitteita
- tutustuu dialogisen organisaation sekä dialogiseen johtamisen ja kehittämisen periaatteisiin ja toimintatapoihin
 - tunnistaa ja osaa arvioida sekä esittää kehittämisehdotuksia organisaation johtamis- ja kehittämiskulttuuriin sekä laatutyöhön liittyen
- osaa määritellä asiakasosallisuuden merkityksen työn ja laadun kehittämisessä
- löytää ratkaisuja fysioterapiayritysten toimintaan palvelujen tuottajina hyvinvointialueilla
- osaa määritellä palvelujen tuotteistamiseen ja markkinointiin liittyvät osa-alueet huomioiden asiakasryhmien tarpeet
- osaa perustella omaa osaamistaan markkinoidessaan palveluita
                    
Sisältö
- strategisen johtamisen, henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen keskeiset käsitteet (Esim. strategia, strateginen henkilöstövoimavarojen ja työhyvinvoinnin johtaminen) 
- dialoginen organisaatio, dialoginen johtaminen ja kehittäminen
- erilaisia laadunhallinnan sekä työyhteisön toiminnan arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä 
- asiakaslähtöisyyden ja asiakkaiden osallisuuden huomioiminen osana organisaation ja sen palvelujen kehittämistä
- hyvinvointialueisiin liittyvät sotekeskukset ja niiden organisoituminen, esim. fysioterapiapalvelujen tuottaminen 
- palveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu huomioiden yhteiskunnalliset haasteet ja vaikutukset palveluiden tarpeeseen ja tuotantoon
-asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen markkinoinnissa ja brändäyksessä
-myyntipuhe omasta osaamisesta eli hissipuhe
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija tunnistaa johtamisen, etenkin henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen sekä laadunhallinnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija tietää, mitä tarkoittaa dialoginen organisaatio sekä dialoginen johtaminen ja kehittäminen sisältäen asiakasosallisuuden näkökulman.
- Opiskelija osaa määritellä keskeiset asiat palvelujen tuotteistamisesta ja markkinoinnista.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellä mainittujen lisäksi:
- Opiskelija osaa määritellä ja vertailla erilaisia henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin johtamisen sekä laadunhallinnan periaatteita ja toimintatapoja työyhteisössä.
- Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoittaa dialoginen organisaatio sekä dialoginen johtaminen ja kehittäminen sisältäen asiakasosallisuuden näkökulman.
- Opiskelija osaa perustella palvelujen tuotteistamiseen, laatuun ja markkinointiin liittyvät osa-alueet ja osaa pitää selkeän markkinointipuheen omasta osaamisestaan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellä mainittujen lisäksi:
 - Opiskelija osaa analysoida ja arvioida henkilöstöjohtamista ja työhyvinvoinnin johtamista sekä laadunhallintaa työyhteisössä.
- Opiskelija osaa analysoida ja arvioida dialogista organisaatiokulttuuria sekä dialogista johtamista ja kehittämistä huomioiden asiakasosallisuuden näkökulman työyhteisössä.
- Opiskelija osaa myös esittää kehittämisehdotuksia em. asioihin liittyen. 
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista palvelujen tuotteistamista ja markkinointia sekä markkinointipuheessaan omasta osaamisestaan.