Siirry suoraan sisältöön

Psykososiaalinen tuki, vuorovaikutus ja tiimityö (9op)

Opintojakson tunnus: BZ00CU14

Opintojakson perustiedot


Laajuus
9 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Kristiina Store, Koulutuspäällikkö
Katri Hemminki, Lehtori

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja
arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista
ja eksistentiaalista tukea moniammatillisessa tiimissä
-arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja
verkostoissa
-tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee
kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
-omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
-arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan

Sisältö

Sisältö
-Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen,
sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
-Sosiaalietuudet
-Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
-Suru käsitteenä ja ilmiönä; eri-ikäisten kriisi- ja surutyö
-Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
-Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
-Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä
kohtaamisessa
-Vaikeista asioista keskusteleminen
-Hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä
-Puheeksi ottaminen
-Aktiivinen kuunteleminen
-Auttava vuorovaikutus
-Motivoiva keskustelu
-Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
-Tulkkauspalveluiden käyttö
-Moniammatillisuus
-Konsultointiosaaminen
-Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
-Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.

Lisätiedot

Toteutus:
? Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
? Oppimispäiväkirja, moniammatillinen purkuseminaari
? Draama- tai simulaatio-opetus
? Työnohjaus

Siirry alkuun