Siirry suoraan sisältöön

Basics of Business Competence (2op)

Opintojakson tunnus: YPOE2B2

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä liiketoiminnan peruskäsitteet, erityyppisiä ja eri toimialojen liiketoimintatapoja, -konsepteja ja toiminta- ja ansaintamalleja
- analysoida uuden liiketoiminnan luomisen ja suunnittelun merkitystä ja tarkoitusta
- analysoida olemassa olevan liiketoiminnan osien merkitystä ja tarkoitusta
- tuottaa ainakin teoreettisen tason liiketoimintasuunnitelman, yksin tai yhdessä ryhmän kanssa
- nimeää alkavaa ja kehittyvää yritystoimintaa tukevat keskeiset julkiset ja yksityiset toimijat, rahoitus- ja tiedonlähteet Suomessa.

Sisältö

- liikeidea, sen sisältö ja käyttötarkoitukset
- liiketoiminnan peruskustannukset
- markkinointi
- yhtiö-, sopimus- ja kauppaoikeuden perusteita
- innovointi
- tavara- ja palvelutuotannon logistiikka
- tuotekehitys ja tuotteistaminen
- johtaminen ja henkilöstöhallinto
- eettisyys, kestävä kehitys
- kilpailutus ja hankintatoimi
- rahoitusmuodot ja ?lähteet
- liiketoimintasuunnitelman laadinnan perusteet

Esitietovaatimukset

- Edeltävä opinto: SeAMKin yhteinen ?Yritystoiminta ja yrittäjyys?-opintojakso

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 5:
Opiskelija osaa käsitteiden avulla arvioida ja analysoida oppimaansa. Opiskelija osaa esitellä ja soveltaa prosessien hallintaa. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan liiketoimintaosaamisen teorioita tavoitteellisesti ja realistisesti.

Taso 3- 4:
Opiskelija osaa selittää yritys- ja liiketoiminnan prosesseja ja tuottaa niistä esimerkkejä ja suunnitelmia.

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä ja määritellä keskeiset liiketoimintaosaamista kuvaavat käsitteet ja osaa tarkastella yritystoimintaa näiden käsitteiden avulla.

Oppimateriaalit

- opettajan osoittama materiaali, verkkomateriaali
- esimerkiksi: http://www.yritystulkki.fi/alue/seinajoki/

Toteutustavat

- kontaktiopetus, asiantuntijaesitykset, itsenäinen opiskelu verkossa
- havainnointitehtävät
- oppimistehtävät
- merkittävä osa pyritään toteuttamaan virtuaaliopiskelun keinoin

Siirry alkuun