Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys, kirjallisuus (3op)

Opintojakson tunnus: KF08DVV1300

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida mielenterveyden käsitettä osana vuorovaikutusprosessia sekä ymmärtää psykoedukaatiota jaettuna asiantuntijuutena.
Opiskelija osaa tukea mielenterveyttä ja elämänhallintaa sekä kohdata ihmisiä, joilla on mielenterveydellisiä ongelmia sekä ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä elämänkaaren eri vaiheissa.
Opiskelija osaa välttää ja käsitellä työstressiä ja uupumusta ammatissa, jossa välitetään muista.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2 taso
Opiskelija osaa määritellä mielenterveystyön käsitettä osana vuorovaikutusprosessia ja osaa tukea mielenterveyttä ja elämänhallintaa.
3-4 taso
Opiskelija ymmärtää psykoedukaatiota jaettuna asiantuntijuutena ja osaa ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä elämänkaaren eri vaiheissa.
5 taso
Opiskelija osaa kohdata ihmisiä, joilla on mielenterveydellisiä ongelmia sekä välttää ja käsitellä työstressiä ja uupumusta ammatissa, jossa välitetään muista.

Oppimateriaalit

Tentitään neljä teosta seuraavista:

- Turtonen, J. 2006. Mielenterveysongelmat: mistä apua? Minerva,

- Friis L., Seppänen, R. & Mannonen, M. 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. WSOY

- Koffert, T. & Kuusi, K. 2002. Depressiokoulu: opi masennuksen ehkäisy? ja hoitotaitoja: työkirja. SMS?tuotanto

- Koskisuu, J. 2004. Eri teitä perille: mitä mielenterveyskuntoutus on? Edita

- Mattila, J. 2004. Ujoudesta, yksinäisyydestä. WSOY

- Lämsä, A-L.(toim.)2007. Mun on paha olla. Näkökulmia lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin

Writers' House, Kuuntele minua: mielenterveystyön käytännön menetelmiä. 2009. Tammi

- Broom, Brian.2010. Sairaus täynnä merkityksiä. Kokemukset ja merkitykset sairauden aiheuttajina.PS-kustannus

- Hietala-Kaltiainen-Metsärinne-Vanhala.2010.Nuori ja mieli ?koulu mielenterveyden tukena.Tammi

Toteutustavat

Kirjallisuuteen perustuva tentti.

Siirry alkuun