Siirry suoraan sisältöön

Nuorisotyö (2op)

Opintojakson tunnus: KF08DVV0210

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa muuttuvan nuorisotyön kentän. Hän osaa nimetä kunnallisen perusnuorisotyön, kohdennetun nuorisotyön ja nuorisososiaalityön tavoitteita, työmuotoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella toiminnallisen, nuorten sosiaalista vahvistamista edistävän seikkailukasvatuspäivän.

Sisältö

- Nuorisotyön historia
- Nuorisolaki
- Nuorisososiaalityö
- Kunnallinen nuorisotyö
- Seikkailukasvatus
- Etsivä nuorisotyö
- Koulun nuorisotyö
- Sosiaalipedagoginen ajattelu nuorisokasvatuksessa

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2:
Opiskelija osaa tunnistaa muuttuvan nuorisotyön kentän. Hän osaa nimetä kunnallisen perusnuorisotyön, kohdennetun nuorisotyön ja nuorisososiaalityön tavoitteita, työmuotoja ja menetelmiä. Opiskelija osallistuu opintojakson aikana toteutettavaan yhteiseen seikkailukasvatuspäivään. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella toiminnallisen, nuorten sosiaalista vahvistumista edistävän seikkailukasvatuspäivän.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää kunnallisen perusnuorisotyön, kohdennetun nuorisotyön ja nuorisososiaalityön tavoitteita, työmuotoja ja menetelmiä. Opiskelija osallistuu vastuullisesti opintojakson aikana toteutettavaan yhteiseen seikkailukasvatuspäivään. Hän osaa ratkaista yhdessä oman pienryhmänsä jäsenten kanssa seikkailukasvatuspäivässä toteutettavia tehtäviä. Opiskelija osaa suunnitella toiminnallisen, nuorten sosiaalista vahvistamista edistävän seikkailukasvatuspäivän.
Taso 5:
Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida kunnallisen perusnuorisotyön, kohdennetun nuorisotyön ja nuorisososiaalityön tavoitteita, työmuotoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti opintojakson aikana toteutettavassa yhteisessä seikkailukasvatuspäivässä. Hän osaa ratkaista sekä itsenäisesti että yhdessä oman pienryhmänsä kanssa seikkailukasvatuspäivässä toteutettavia tehtäviä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisen, nuorten sosiaalista vahvistamista edistävän, toiminnallisen seikkailukasvatuspäivän.

Oppimateriaalit

- Hyvä ihminen ja kunnon kansalainen: johdatus kansalaisuuden sosiaalipedagogiikkaan. 2006. Kurki & Nevala (toim.): Tampereen yliopisto.
- Seikkaillen elämyksiä: seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovelluksia. 2007. Lapin yliopistokustannus
- Kivelä,V. & Lempinen,J.2009. Arki hallintaan. Nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen.
- www.seikkalukasvatus.fi, www.alli.fi
-Etsivässä työssä.2012. Kaartinen-Koutaniemi, J. (toim.)Helsinki: LK-kirjat

Toteutustavat

Luennot, asiantuntijavierailut, opintokäynti, maastopäivä, oppimistehtävä.

Siirry alkuun