Ikääntyminen ja elämänkulku (8op)
Opintojakson tunnus: KF08CHO0720
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 8 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä ikääntymiseen vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kokemuksellinen ikääntyminen). Hän osaa nimetä historiallisia, kulttuurisia, taloudellisia, kansanterveydellisiä ja elämäntarinallisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ikääntymisen kokemiseen, ikääntyvien tarpeisiin, toimintakykyyn, sosiaaliseen osallisuuteen ja arjen jatkuvuuteen. Hän osaa hankkia tietoja ikäihmisten/vanhusten psykososiaalisen hyvinvoinnin esteistä (turvattomuus, yksinäisyys, syrjäytyminen, sairaudet) yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla. Hän pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Sisältö
- Vanhuus elämänkulun vaiheena ja ikääntyminen (fyysinen, psykososiaalinen, hengellinen ja kokemuksellinen)
- Vanhuus ja haavoittuvuus
- Ikäihmisten toiminta/toimintakyky/sosiaalinen osallisuus voimavaroina arjessa ja ikäihmisten toimintaympäristöt
- Sairaudet (mm. muistisairaudet, masennus, yksinäisyys)
- Ikäihmiset ja päihteidenkäyttö
- Ikäihmiset ja kaltoinkohtelu
- Omaishoitajuus
- Kuoleman kohtaaminen
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelu: sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä vanhuutta ja ikääntymistä fyysisenä, psykososiaalisena, hengellisenä ja kokemuksellisena elämänkulun vaiheena. Opiskelija osaa nimetä ikäihmisen hyvään arkeen, sosiaaliseen osallisuuteen ja toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja niiden suhteita toisiinsa. Hän osaa hankkia tietoa ikääntymisestä ja siihen liittyvistä asioista. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa aihealuetta kohtaan. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa. Opiskelija osaa raportoida omaa toimintaansa työpajassa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää ja perustella ikäihmisen/vanhuksen hyvään arkeen/toimintakykyyn/sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja niiden yhteyksiä toisiinsa. Opiskelija osaa havainnoida ja hankkia tietoa, pohtia ja raportoida omia käsityksiään ikääntymiseen, ikäihmisiin ja vanhuksiin. Hän osaa käyttää hankkimaansa tietoa ja käsitteitä ja selittää ikäihmisten/vanhusten hyvinvoinnin/toimintakyvyn mahdollisia esteitä kriittisesti arvioiden. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan ja asenteitaan ikäihmisiä ja vanhuksia kohtaan sekä toimintaansa ammattieettisesti.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida historiallisia, kulttuurisia, taloudellisia, kansanterveydellisiä ja elämäntarinallisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ikääntymisen kokemiseen, ikääntyvien tarpeisiin, toimintakykyyn, sosiaaliseen osallisuuteen ja arjen jatkuvuuteen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla. Opiskelija osaa käyttää oppimaansa tietoa ja perustella kriittisesti sen käyttöä. Hän osaa pohtia ikäihmisten/vanhusten hyvinvoinnin esteitä (turvattomuus, yksinäisyys, syrjäytyminen, sairaudet) yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla perustellen näkemyksiään. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa kriittisesti ja analysoivasti sekä reflektoida/pohtia monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa ikääntymiseen, ikäihmisiin/vanhuksiin. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta, aktiivisuutta ja innovatiivisuutta työpajatyöskentelyssä. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa perustellen arvioida omaa sosiaaligerontologista osaamistaan monipuolisesti, kriittisesti ja kehittävästi.
Oppimateriaalit
- Heikkinen, E. & Marin M.2002 Vanhuuden voimavarat. Tammi s. 6-32, 89-260.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=43073
- Sarvimäki, A.,Heimonen, S., Mäki-Petäjä-Leinonen A. 2010. Vanhuus ja haavoittuvuus. Edita,s.33-155.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=87763
- Erkinjuntti, T. & Huovinen, M. 2008. Kun muisti pettää: muistihäiriöt ja etenevät muistisairaudet. WSOY.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=85642
- Always at the Optimal Age! The European Year for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012. Reports and Memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2011:22. Ministry of Social Affairs and Health. Helsinki, Finland, s. 1-15.( http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=3320152&name=DLFE-17206.pd f) (http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=3320152&name=DLFE-17207.pd f)
- Suomi A. & Hakonen S. 2008. Kuluerästä voimavaraksi. Sosiokulttuurinen puheenvuoro ikääntymiskysymyksiin. PS-kustannus, s. 111?168.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80243
- Näslindh-Ylispangar,A. 2012. Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäminen. Edita,s. 41-105.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=102252
Toteutustavat
Työpajatyöskentely: teemalähtöinen, yhteistoiminnallinen opiskelu, ohjattu opiskelu, opiskelijan itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, keskustelut, asiantuntijavierailut, tutustumiskäynnit. Ennakko- oppimistehtävä.