Siirry suoraan sisältöön

Kasvu ja sosialisaatioLaajuus (5 op)

Tunnus: BE00DK63

Osaamistavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Oppimateriaalit

Pulkkinen, Lea. Ahonen, Timo., Kuoppala, Isto. (toim). Ihmisen psykologinen kehitys. (2023) PS-kustannus.

Ilmoittautumisaika

08.05.2025 - 13.05.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS25A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Oppimateriaalit

Moodlen materiaali sekä muu opettajan esittämä materiaali.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, mahdollinen vierailija/vierailu ja ryhmätyöt sekä tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktikurssi tai opinnollistaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, tehtävät verkkoalustalla ja tentti. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

08.01.2025 - 13.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
  • MSOS25K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja kontaktiopetus:
Opetuksessa hyödynnetään ryhmän lähijaksoviikkoja, jolloin opetus on lähiopetusta. Lähijaksojen ulkopuolella opetus on verkossa.
Opetusmenetelminä käytetään luentoja verkossa ja lähiopetuksessa, yksilö- pari- ja pienryhmätehtäviä tunneilla ja Moodle-alustalla sekä tenttiä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojaksolle osallistumiseen ja aktiivisuuteen, tehtävien tekemiseen ja tenttiin.

Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 36

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
  • SOS24B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS24C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Oppimateriaalit

Pulkkinen, Lea. Ahonen, Timo., Kuoppala, Isto. (toim). Ihmisen psykologinen kehitys. (2023) PS-kustannus.
Muu mahdollinen materiaali esitellään opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen vierailija/vierailu ja ryhmätyöt sekä tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktikurssi tai opinnollistaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, tehtävät verkkoalustalla ja tentti. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojakson alussa.

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opiskelijaryhmät
  • VAKA24
    Varhaiskasvatuksen täydentävät opinnot

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Oppimateriaalit

Pulkkinen, Lea. Ahonen, Timo., Kuoppala, Isto. (toim). Ihmisen psykologinen kehitys. (2023) PS-kustannus.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 44

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Virpi Nikkola
  • Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
  • SOS24B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS24C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Pulkkinen, Lea. Ahonen, Timo., Kuoppala, Isto. (toim). Ihmisen psykologinen kehitys. (2023) PS-kustannus.
Muu mahdollinen materiaali esitellään opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, tunnilla tehtävät harjoitukset ja tehtävät Moodle-alustalla, mahdollinen vierailija/vierailu sekä kotitentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktikurssi tai opinnollistaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, tehtävät verkkoalustalla ja tentti. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

09.01.2024 - 12.01.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 17.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
  • MSOS24K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja kontaktiopetus:
Opetuksessa hyödynnetään ryhmän lähijaksoviikkoja 10 ja 15, jolloin opetus on lähiopetusta. Lähijaksojen ulkopuolella opetus on verkossa.
Opetusmenetelminä käytetään luentoja verkossa ja lähiopetuksessa, yksilö- pari- ja pienryhmätehtäviä tunneilla ja Moodle-alustalla sekä tenttiä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojaksolle osallistumiseen ja aktiivisuuteen, tehtävien tekemiseen ja tenttiin.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

12.02.2024 - 28.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • SOPE23S
    Sosionomityön perusteet

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus
Opetusmenetelminä käytetään luentoja verkossa, moodle-materiaalit, yksilö- pari- ja pienryhmätehtäviä Moodle-alustalla sekä tenttiä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojaksolle osallistumiseen ja aktiivisuuteen, tehtävien tekemiseen ja tenttiin.

Ilmoittautumisaika

09.01.2024 - 12.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 23.03.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
  • SOS24A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Oppimateriaalit

Opettajan esittämä materiaali opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen vierailija/vierailu ja ryhmätyöt sekä tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktikurssi tai opinnollistaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, tehtävät verkkoalustalla ja tentti. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

29.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Virpi Nikkola
  • Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Oppimateriaalit

Opettajan esittämä materiaali opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, vierailija/vierailu ja ryhmätyöt sekä tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktikurssi tai opinnollistaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, tehtävät verkkoalustalla ja tentti. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojakson alussa

Ilmoittautumisaika

29.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 20

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Oppimateriaalit

Opettajan esittämä materiaali opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus, itsenäinen opiskelu, vierailija/vierailu ja ryhmätyöt sekä tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktikurssi tai opinnollistaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, tehtävät verkkoalustalla ja tentti. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojakson alussa

Ilmoittautumisaika

29.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 27.10.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 36

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon liittyvät merkitykset yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija on perehtynyt erityisesti lapsuus- ja nuoruusiän kehitykseen liittyviin teorioihin, erityisen tuen tarpeisiin sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija osaa selittää vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkityksen kasvussa ja sosialisaatiossa. Opiskelija osaa vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta hyvinvointiin, sosialisaatioon ja perheen merkitykseen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa sosionomin työnkuvan muista lasten ja perheiden kanssa työskentelevistä ammattikunnista.

Sisältö

• sosialisaatio
• keskeiset kehitysteoriat
• varhainen vuorovaikutus
• perhe ja vanhemmuus
• lasten ja perheiden hyvinvointi
• läheisten ihmissuhteiden merkitys, kiintymyssuhde, attraktio
• lapsen ja nuoren erityisen tuen tarpeet
• elämänkulku
• lapsi- ja nuorisokulttuurit

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Opettajan esittämä materiaali opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, tunnilla tehtävät harjoitukset ja tehtävät Moodle-alustalla, mahdollinen vierailija/vierailu sekä kotitentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktikurssi tai opinnollistaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsuus- ja nuoruusikään liittyviä teorioita sekä määritellä vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitystä kasvuun ja sosialisaatioon. Opiskelija osaa kuvata elinikäiseen kasvuun ja sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen vaikutuksia kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa kasvuun, sosialisaatioon ja lasten sekä perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita. Opiskelija osaa selittää kiintymyssuhteen merkityksen sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä tuottaa niistä esimerkkejä. Opiskelija osaa jäsentää ja arvioida vanhemmuuden, kiintymyssuhteen ja erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa selittää erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurin sekä erityisen tuen tarpeen merkityksiä kasvussa ja sosialisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti elinikäiseen kasvuun, sosialisaatioon sekä lasten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja ymmärtää lapsuus ja nuoruusiän kehitykseen liittyviä teorioita sekä analysoida vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen sekä erityisen tuen merkitystä sosialisaatioprosessissa. Opiskelija osaa esimerkein eritellä ja yleistää kasvuun ja sosialisaatioon liittyviä näkökulmia laaja-alaisesti yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoiden vertailla erilaisten yhteiskuntarakenteiden ja kulttuurien vaikutusta lapsiin, perheisiin, hyvinvointiin, sosialisaatioon ja erityisen tuen tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, tehtävät verkkoalustalla ja tentti. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojakson alussa.