Rakennusmestarin englantiLaajuus (3 op)
Tunnus: 8H00CK33
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa kuvata omaa koulutustaan suullisesti ja kirjallisesti.
- Opiskelija osaa työnhaun vaiheet ja niihin liittyvän sanaston.
- Opiskelija osaa viestiä kohteliaasti ja ammattimaisesti sähköpostitse ja puhelimessa.
- Opiskelija osaa kokouksiin ja neuvotteluihin liittyviä fraaseja ja sanastoa.
- Opiskelija osaa pitää esitelmän oman alansa aiheesta.
- Opiskelija osaa lukea omaan koulutusalaan liittyviä tekstejä ja käyttää alakohtaista sanastoa puheessa ja kirjoittamisessa.
- Opiskelija osaa kuvailla oman alansa tuotetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
Sisältö
- tehokas kommunikointi
- koulutus ja työ
- kokoukset ja neuvottelut
- asiakaskontaktit
- esitelmät
- oman alan keskeistä terminologiaa
- tuotekuvaus
Esitietovaatimukset
- lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Oppimateriaalit
- Isaacs, Pesso, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. Uusin painos tai sähköinen versio.
- Muu materiaali.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 12.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.12.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Anne Vuokila
Opiskelijaryhmät
-
RKM22Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Tavoitteet
- Opiskelija osaa kuvata omaa koulutustaan suullisesti ja kirjallisesti.
- Opiskelija osaa työnhaun vaiheet ja niihin liittyvän sanaston.
- Opiskelija osaa viestiä kohteliaasti ja ammattimaisesti sähköpostitse ja puhelimessa.
- Opiskelija osaa kokouksiin ja neuvotteluihin liittyviä fraaseja ja sanastoa.
- Opiskelija osaa pitää esitelmän oman alansa aiheesta.
- Opiskelija osaa lukea omaan koulutusalaan liittyviä tekstejä ja käyttää alakohtaista sanastoa puheessa ja kirjoittamisessa.
- Opiskelija osaa kuvailla oman alansa tuotetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
Sisältö
- tehokas kommunikointi
- koulutus ja työ
- kokoukset ja neuvottelut
- asiakaskontaktit
- esitelmät
- oman alan keskeistä terminologiaa
- tuotekuvaus
Oppimateriaalit
Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit ja itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti kurssin viimeisillä tunneilla. Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden kuluessa kurssin päättymisestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
32h kontaktitunteja, 49h itsenäistä opiskelua
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtana lukiotason opinnot tai vastaavat taidot englannin kielessä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivisuus tunneilla
Hylätty (0)
Kirjallisessa kokeessa tuotetussa tekstissä on niin paljon virheitä, että tekstin viesti ei välity ja /tai tekstin sisältö ei vastaa tehtävänantoa.
Suullisen esityksen sisältö ei vastaa tehtävänantoa, ja /tai opiskelija ei kykene esittäämään valitsemaansa aihetta ymmärrettävästi. Isot puutteet kieliopissa ja ääntämisessä estävät viestin välittymisen.
Poissaolot tunneilta yli 50%.
Vaadittuja tehtäviä palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Esitietovaatimukset
- lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
26.09.2022 - 27.11.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Anne Vuokila
Opiskelijaryhmät
-
MRKM22Rakennusmestari (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
- Opiskelija osaa kuvata omaa koulutustaan suullisesti ja kirjallisesti.
- Opiskelija osaa työnhaun vaiheet ja niihin liittyvän sanaston.
- Opiskelija osaa viestiä kohteliaasti ja ammattimaisesti sähköpostitse ja puhelimessa.
- Opiskelija osaa kokouksiin ja neuvotteluihin liittyviä fraaseja ja sanastoa.
- Opiskelija osaa pitää esitelmän oman alansa aiheesta.
- Opiskelija osaa lukea omaan koulutusalaan liittyviä tekstejä ja käyttää alakohtaista sanastoa puheessa ja kirjoittamisessa.
- Opiskelija osaa kuvailla oman alansa tuotetta, sen ominaisuuksia ja käyttöä.
Sisältö
- tehokas kommunikointi
- koulutus ja työ
- kokoukset ja neuvottelut
- asiakaskontaktit
- esitelmät
- oman alan keskeistä terminologiaa
- tuotekuvaus
Oppimateriaalit
Isaacs, Palmroth, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. 2014 tai uudempi painos
Muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit ja itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti kurssin viimeisillä tunneilla. Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa vuoden kuluessa kurssin päättymisestä. Suullinen esitys pidetään sovitusti kurssin aikana. Hylätty esitys voidaan uusia sovitusti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
30h kontaktitunteja 51h itsenäistä työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtana lukiotason opinnot tai vastaavat taidot englannin kielessä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivisuus tunneilla
Hylätty (0)
Kirjallisessa kokeessa tuotetussa tekstissä on niin paljon virheitä, että tekstin viesti ei välity ja /tai tekstin sisältö ei vastaa tehtävänantoa.
Suullisen esityksen sisältö ei vastaa tehtävänantoa, ja /tai opiskelija ei kykene esittäämään valitsemaansa aihetta ymmärrettävästi. Isot puutteet kieliopissa ja ääntämisessä estävät viestin välittymisen.
Poissaolot tunneilta yli 50%.
Vaadittuja tehtäviä palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Esitietovaatimukset
- lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot