Avoin AMK, Polkuopetussuunnitelma Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Monimuotototeutus: POLKUMBIELI26K
Opetussuunitelman tunnus: POLKUMBIELI26K
- Kesto
- 1 vuotta (60 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2026
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Tämä opetussuunnitelma on avoimen AMK:n polkuopiskelijoille (päivä- ja monimuoto-opiskelijat). Opetussuunnitelma sisältää Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikan ensimmäisen vuoden opinnot sekä perusopinnot. Avoimen AMK:n polkuopinnoissa tehdään jonkin verran myös henkilökohtaista opintojen suunnittelua.
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Bio- ja elintarviketekniikan opinnot antavat valmiuksia elintarvikkeiden teolliseen valmistamiseen ja kehittämiseen. Koulutus perustuu luonnontieteiden soveltamiseen ja luonnontieteellisen osaamisen yhdistämiseen nykyaikaiseen tekniikkaan.
Bio- ja elintarviketekniikan insinöörit voivat toimia erilaisissa tehtävissä elintarviketeollisuudessa, ympäristöterveydenhuollossa, julkisissa ruokapalveluissa, kehittämis- ja tutkimushankkeissa sekä yrittäjinä. Elintarviketeollisuudessa bio- ja elintarviketekniikan insinöörit sijoittuvat tyypillisesti tuotannon esimies- ja asiantuntijatehtäviin, tuotekehitykseen ja laadun hallintaan. Opinnot mahdollistavat työllistymisen elintarviketeollisuuden eri toimialoille.
Elintarviketekniikassa hankitaan laaja-alainen elintarviketeollisuustoimintoja tukeva osaaminen. Ammatillisissa opinnoissa perehdytään eri raaka-aineiden ominaisuuksiin ja prosessointiin, prosessien kehittämiseen, tuotantoyrityksen johtamiseen, ruokaturvallisuuteen ja prosessihygieniaan sekä automaatioon. Opinnot antavat valmiuksia vastata tulevaisuuden ruoka-alan haasteisiin, joiden ratkomiseen tarvitaan raaka-aineiden tuntemusta ja prosessiosaamista sekä kykyä luoviin ratkaisuihin.
Syventävissä opinnoissa valitaan joko vilja- ja kasvisteknologia, meijeri- ja juomateknologia tai lihateknologia. Lisäksi valitaan vaihtoehtoinen syventävä kokonaisuus liittyen hygieeniseen suunnitteluun, automaatioon tai elintarviketeollisuuden prosessien kehittämiseen. Syventävät opinnot valitaan toisen opiskeluvuoden aikana. Vaihtoehtoisesti voi valita muiden alojen opintosisältöjä, esimerkiksi omaa yrittäjyyttä tukevia opintoja, johtamista, ravitsemusta tai kestävää kehitystä.
SeAMK:n ruoka-alan koulutus muodostaa Suomessa ainutlaatuisen osaamiskeskittymän. Bio- ja elintarviketekniikan opinnoissa luodaankin katsaus koko ruokaketjuun: elintarviketeollisuuden lisäksi maatalouteen, ruokapalveluihin sekä kuluttajan näkökulmaan.
Bio- ja elintarviketekniikkaa soveltava teollisuus on voimakkaasti kansainvälistyvää ja kansainvälisesti kilpailukykyistä. Elintarviketeollisuus on Suomen teollisuuden toimialoista kansainvälisesti kilpailukykyisintä. Alan suomalainen osaaminen edustaa maailman huippua ja teollinen toiminta tulee säilymään Suomessa tuotantotoiminnan globalisoitumisesta huolimatta. On luontevaa hankkia hyvä kielitaito ja hyvät kansainvälisyystaidot jo opintojen aikana. Bio- ja elintarviketekniikan tutkinto-ohjelmasta on erinomaiset mahdollisuudet tehdä opintoja ulkomailla. Kielitaitoa voi kartuttaa myös kotimaassa, sillä osa opinnoista opiskellaan englannin kielellä ja oppimateriaalia on englanniksi. Lisäksi SeAMK:ssa on laaja kielitarjonta vapaasti valittaviin opintoihin.
Opintojen laajuus on 240 op ja kesto noin 4 vuotta. Opinnot voi suorittaa nopeamminkin riippuen aikaisemmasta osaamisesta ja omista tavoitteista. Opinnot on rytmitetty niin, että lukujärjestyksen mukainen opetus sijoittuu elo-syyskuun vaihteesta huhtikuun loppuun. Kesäisin on mahdollista tehdä projektiopintoja, harjoittelua ja kesäopintoja. Opiskelumuotoina ovat lähi- ja verkko-opinnot sekä erilaiset laboratoriotyöt. Bio- ja elintarviketekniikan harjoittelu sijoittuu ensisijaisesti kolmanteen opiskeluvuoteen, mutta sen voi sijoittaa myös kesiin. Opinnäytetyö tehdään opintojen loppuvaiheessa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön aiheen mielenkiintonsa, urasuunnitelmiensa ja työllistymistavoitteidensa mukaan.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Bio- ja elintarviketekniikan perusosaamista on elävän ja eloperäisen materiaalin sekä bioprosessien hallinta. Turvallisuus- ja laatuosaaminen profiloi ammatillista osaamista. Teknis-taloudellinen osaaminen kuuluu myös bio- ja elintarviketekniikan ammattilaisen työkaluihin. Esimiestauidot lisäävät merkittävästi valmistuneen opiskelijan työelämäkelpoisuutta. Bio- ja elintarviketekniikan insinöörit toimivat avaintehtävissä bio- ja elintarviketekniikkaa soveltavassa teollisuudessa. Valmistuneet voivat sijoittua tuotannon esimies-, laadunhallinta, tuotekehitys- tai suunnittelutehtäviin elintarviketeollisuuteen tai teollisuuden palvelutoimintoihin. Keskeiset elintarviketeollisuuden alat ovat liha- ja valmisruokateollisuus, leipomot, meijerit ja juomateollisuus. Mahdollisia työtehtäviä kuntien ja valtion palveluksessa ovat valvonta- ja opetustehtävät. Osa bio- ja elintarviketekniikan insinööreistä toimii yrittäjinä.
Tyypillisiä bio- ja elintarviketekniikan insinöörin tehtävänimikkeitä ovat esimies, tuotekehittäjä, tuotannon suunnittelija, tuotannon ohjaaja, terveystarkastaja, laadun ohjaaja, laatupäällikkö, tuotepäällikkö, tuotekehityspäällikkö tai tuotantopäällikkö. Useimmat alan työtehtävät vaativat automaatiotekniikan hallintaa ja hyviä digitaalisia taitoja. Bio- ja elintarviketekniikan insinöörien työtilanne elintarviketeollisuuden aloilla on vakaa, ja tulevaisuus näyttää positiiviselta.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimaan oppiminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, sekä kestävä kehitys. SeAMKin oma kompetenssi on yrittäjyys.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät työntekijältä yhä enemmän tiedonhankinta- ja tiedonkäsittelytaitoa, yhteistyökykyä, ongelmaratkaisutaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä yhdistää eri tiedon lajeja ja eri tieteenaloja käytännön työssä. Bio- ja elintarviketekniikan koulutuksessa korostetaan konstruktivistista oppimiskäsitystä, jossa opiskelijan aktiivinen rooli ja omaa kokemusmaailma on opetuksessa tärkeässä osassa. Opettajan tehtävänä on toimia lähinnä oppimisen ohjaajana ja opiskelun koordinoijana.
Opetuksessa käytetään monipuolisia opiskelumenetelmiä, joilla tuetaan sekä opiskelijan ammatillista kehittymistä ja työelämävalmiuksia että ammatillista osaamista. Opiskelu sisältää pienryhmätyöskentelyä, asiantuntijaluentoja, laboratorioharjoituksia, yritysvierailuja, oppimistehtäviä sekä työharjoittelua.
Monimuoto-opiskelijoiden opinnot järjestetään kontakti- ja etäopetusjaksojen verkkopainotteisenayhdistelmänä. Läsnäolo-opetus sijoitetaan kerran kuukaudessa lähiviikolle torstaista lauantaihin. Lähiviikkoja on syyslukukauden aikana kolme ja kevätlukukauden aikana neljä. Näiden välissä etäopintojaksoja, jossa on aikaan sidottua verkko-opetusta. Etäjaksojen verkkoluennot pyritään tallentamaan. Lisäksi vaihtoehtoinen laboratorioryhmän opetus voidaan järjestää lähiviikon tiistaina tai keskiviikkona.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
| Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| POLKUMBIELI26K-1001 |
SEAMKIN YHTEISET OPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||
| POLKUMBIELI26K-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||
| XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
| XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
| XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
| POLKUMBIELI26K-1003 |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
17 | |||||||||
| POLKUMBIELI26K-1004 |
Matemaattis-luonnontieteet
(Valitaan kaikki ) |
14 | |||||||||
| 8B00DT56 | Matematiikan perustyökalut insinöörille | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
| 8B00DT57 | Algebra | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
| 8B00DT59 | Mekaniikka | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
| 8B00DT63 | Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
| POLKUMBIELI26K-1005 |
Viestintävalmiudet
(Valitaan kaikki ) |
3 | |||||||||
| YELENGLI06 | English 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
| POLKUMBIELI26K-1006 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
35 | |||||||||
| POLKUMBIELI26K-1007 |
Luonnontieteelliset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 17 ) |
17 | |||||||||
| 8B00CX53 | Kemia | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
| 8B00BS80 | Kemian laboratoriotyöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
| 8B00CX54 | Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | ||||
| POLKUMBIELI26K-1008 |
Elintarviketeknologia
(Valitaan kaikki ) |
4 | |||||||||
| 8B00CX56 | Elintarviketeknologian perusteet | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
| POLKUMBIELI26K-1010 |
Ruokaketju
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||
| XX00CX20 | Ruokaketjun toiminta | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
| XX00CX21 | Ruokaketjun vastuullisuus | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
| 8B00CX64 | Elintarvikealan lainsäädäntö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||
| 8B00CX65 | Ravitsemuksen perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||
| POLKUMBIELI26K-1011 |
Tuotantoyrityksen johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
4 | |||||||||
| 8B00DT62 | Teollisuustalous | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
| Yhteensä | 60 | 37 | 25 | 37 | 25 | 12.03 | 12.03 | 13.03 | 12.5 | 12.5 |
Bio- ja elintarviketekniikka kompetenssit
|
1 Elävän ja eloperäisen materiaalin hallinta
- tuntee biologisten materiaalien erityisominaisuudet |
| Kemian laboratoriotyöt |
| Ruokaketjun toiminta |
| Ruokaketjun vastuullisuus |
|
2 Bioprosessien hallinta
- tuntee alalla käytettävät prosessitekniset operaatiot |
| Kemian laboratoriotyöt |
|
3 Turvallisuus- ja laatuosaaminen
- tunnistaa ja hallitsee tuotantoprosesseihin liittyvät laatu- ja hygieniariskitekijät |
| Kemia |
| Kemian laboratoriotyöt |
| Ruokaketjun toiminta |
| Ruokaketjun vastuullisuus |
| Ravitsemuksen perusteet |
|
4 Teknistaloudellinen osaaminen
- pyrkii markkinalähtöiseen kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan |
| Tieto- ja viestintätekniikka |
| Ruokaketjun vastuullisuus |
| Ravitsemuksen perusteet |
|
5 Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
- omaa alan vaatimat matematiikan ja fysiikan valmiudet |
| Kemia |
| Kemian laboratoriotyöt |
|
6 Esimiestaidot
- osaa toimia työnjohtotehtävissä |
| Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
| Viestintätaidot |
| Luokittelemattomat |
| Matematiikan perustyökalut insinöörille |
| Algebra |
| Mekaniikka |
| Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi |
| English 1 |
| Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia |
| Elintarviketeknologian perusteet |
| Elintarvikealan lainsäädäntö |
| Teollisuustalous |
amk:tutkintoon johtava koulutus
| 1 Perusopinnot |
| Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
| Tieto- ja viestintätekniikka |
| Viestintätaidot |
| English 1 |
| 2 Ammattiopinnot |
| Kemia |
| Kemian laboratoriotyöt |
| Ruokaketjun toiminta |
| Ruokaketjun vastuullisuus |
| Ravitsemuksen perusteet |
| 3 Vapaasti valittavat opinnot |
|
Ei liitettyjä opintojaksoja |
| 4 Harjoittelu |
|
Ei liitettyjä opintojaksoja |
| 5 Opinnäytetyö |
|
Ei liitettyjä opintojaksoja |
| Luokittelemattomat |
| Matematiikan perustyökalut insinöörille |
| Algebra |
| Mekaniikka |
| Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi |
| Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia |
| Elintarviketeknologian perusteet |
| Elintarvikealan lainsäädäntö |
| Teollisuustalous |
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), Arene 2022
|
1. Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
| Tieto- ja viestintätekniikka |
| English 1 |
| Kemia |
| Kemian laboratoriotyöt |
| Ruokaketjun vastuullisuus |
|
2. Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
| Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
| Viestintätaidot |
| English 1 |
| Kemian laboratoriotyöt |
| Ruokaketjun toiminta |
|
3. Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettis-ten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
| Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
| Kemia |
| Ruokaketjun vastuullisuus |
| Ravitsemuksen perusteet |
|
4. Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toi-mii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
| Ruokaketjun toiminta |
| Ruokaketjun vastuullisuus |
|
5. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
| Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
| English 1 |
|
6. Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittä-mismenetelmiä. |
| Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
| Tieto- ja viestintätekniikka |
| Kemia |
| Ravitsemuksen perusteet |
|
7. Yrittäjyysosaaminen
• osaa toimia työelämässä yrittäjämäisesti |
|
Ei liitettyjä opintojaksoja |
| Luokittelemattomat |
| Matematiikan perustyökalut insinöörille |
| Algebra |
| Mekaniikka |
| Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi |
| Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia |
| Elintarviketeknologian perusteet |
| Elintarvikealan lainsäädäntö |
| Teollisuustalous |
| Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
|---|---|---|
| POLKUMBIELI26K-1001 |
SEAMKIN YHTEISET OPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
10 |
| POLKUMBIELI26K-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki ) |
10 |
| XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 |
| XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 |
| XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 |
| POLKUMBIELI26K-1003 |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
17 |
| POLKUMBIELI26K-1004 |
Matemaattis-luonnontieteet
(Valitaan kaikki ) |
14 |
| 8B00DT56 | Matematiikan perustyökalut insinöörille | 3 |
| 8B00DT57 | Algebra | 4 |
| 8B00DT59 | Mekaniikka | 3 |
| 8B00DT63 | Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi | 4 |
| POLKUMBIELI26K-1005 |
Viestintävalmiudet
(Valitaan kaikki ) |
3 |
| YELENGLI06 | English 1 | 3 |
| POLKUMBIELI26K-1006 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
35 |
| POLKUMBIELI26K-1007 |
Luonnontieteelliset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 17 ) |
17 |
| 8B00CX53 | Kemia | 5 |
| 8B00BS80 | Kemian laboratoriotyöt | 5 |
| 8B00CX54 | Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia | 7 |
| POLKUMBIELI26K-1008 |
Elintarviketeknologia
(Valitaan kaikki ) |
4 |
| 8B00CX56 | Elintarviketeknologian perusteet | 4 |
| POLKUMBIELI26K-1010 |
Ruokaketju
(Valitaan kaikki ) |
10 |
| XX00CX20 | Ruokaketjun toiminta | 3 |
| XX00CX21 | Ruokaketjun vastuullisuus | 3 |
| 8B00CX64 | Elintarvikealan lainsäädäntö | 2 |
| 8B00CX65 | Ravitsemuksen perusteet | 2 |
| POLKUMBIELI26K-1011 |
Tuotantoyrityksen johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
4 |
| 8B00DT62 | Teollisuustalous | 4 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.